Hoe we slimmer worden door Twitter en waarom dat belangrijk is

De complexiteit waar organisaties mee te maken krijgen neemt toe. Standaardisering wordt door zowel klanten als medewerkers steeds minder geaccepteerd. Er komt dus steeds meer behoefte aan kennis die niet in de formele systemen zit. Die dus ergens anders, toevallig, gevonden moet worden. Met een mooi woord noemen we dat: serendipiteit. Een bijkomend probleem is overigens dat kennis en contacten zelden op een toegankelijke manier beheerd worden.

Om als organisatie succesvol te zijn of blijven, gaat het dus om de verhoging van de toevallige ontmoeting. Door zoveel mogelijk van je beschikbare kennis, contacten, vaardigheden, maximaal beschikbaar te stellen, verhoog je de kans op ‘toevallige’ ontmoetingen. En dit is extreem belangrijk omdat mensen steeds minder vaste ijkpunten hebben waarheen ze gaan om zaken te doen. De klantentrouw daalt voortdurend. We willen niet verteld krijgen wat we nodig hebben (door push-marketing) of wat we moeten doen (management). We willen het zelf bewust, maar meer en meer onbewust ontdekken en leren. En dan wel in ons eigen domein, niet op de plek die een ander voor ons kiest (wil je iets over ons weten, kom dan naar onze website of naar de maandagochtendvergadering). In plaats van het bewust zoeken naar kennis en contacten naar het ‘toevallig’ in aanraking komen met iets wat je niet bewust zocht, maar wel van toegevoegde waarde is.

Social media is hierbij essentieel. Het geeft je meer inzicht in je eigen onbewuste kennis; door te ervaren wat je interessant vindt, met welke mensen je communiceert en welke verbanden je legt, maak je een deel van je onbewuste kennis bewust. Het verhoogd de snelheid van het eigen leren en omdat je verbonden bent met een uitdijende groep, dat van anderen. Dit is een belangrijke reden waarom het ‘leiden’ van een netwerk een steeds belangrijkere competentie wordt van een moderne leider. Wanneer de complexiteit in een organisatie (lees: samenbundelingen van netwerken) toeneemt, stijgt de behoefte aan snelheid en de uitwisseling van Tacit Knowledge. In een aantal publicaties voor de Harvard Business Review omschrijven de professoren John Hagel III en John Seely Brown Tacit Knowledge als ‘onbewuste of ontastbare kennis’. Een vorm van individuele kennis die ‘in het hoofd zit’ en moeilijk overdraagbaar is. Kennis waarvan mensen zich vaak niet bewust hoe het van waarde zou kunnen zijn van anderen. Het reikt ook verder dan puur kennis, het gaat ook om vaardigheden en cultuur waarvan we ons maar beperkt bewust zijn.

Het gebruik van social media kan een belangrijke rol spelen bij het bevrijden en verbinden van deze ‘Tacit Knowledge’. Leiders kunnen om te beginnen deze inzetten om hun eigen ideeën daarover te delen en professionals stimuleren om hetzelfde te doen, maar vooral ook om reacties te ontlokken, vragen er over te stellen, te enthousiasmeren, bijsturen waar nodig, etc. Een leider kan niet meer van achter zijn of haar bureau met de deur van het kantoor dicht leiding geven aan de strategie van een organisatie. Ook het veelvuldig zich ‘onder de mensen’ begeven, het zogenoemde management by walking around, is niet meer voldoende. Het is een voortdurend proces en met veel meer mensen dan de huidige reikwijdte.

In feite hebben we het over ‘Social Learning’. Zoals Jay Cross het omschrijft: “learning is social. Most learning is collaborative. Other people are providing the context and the need, even if they’re not in the room”. Het bestaande paradigma is dat leren, managen en leiden vooral plaatsvinden in de fysieke, offline ontmoeting. En dat is met recht een gemiste kans.

Door: Menno Lanting. Menno heeft op 4 november 2010 opgetreden in een themabijeenkomst, getiteld ‘Social Media’, in het kader van het Oxygen-onderdeel van het Academic Leadership Programme (ALP) van de UM.

Dit bericht werd geplaatst in Social media en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s