Identiteit en doelgroepen bepalen gebruik social media

Social media, noodzaak of hype? Een brandende kwestie. Veel organisaties denken dat ze er iets mee moeten, maar weten niet goed wat. Welke resultaten kun je ermee boeken? Welke gevaren lopen organisaties? Het betreft duidelijk geen geplaveid pad. “En toch, het is voor organisaties, vooral in business-to-consumer (B2C), de hoogste tijd om in de wereld van social media te stappen,” stelt Gwen Noteborn, onderzoeker Maastricht University.

Social media neemt een steeds dominantere rol in de hedendaagse maatschappij. De applicaties van social media lijken grenzeloos. Organisaties spelen in op deze trend met applicaties van onder meer LinkedIn, Blogs, Twitter en Facebook. Bedrijven maken er gebruik van voor hun marketingcampagnes of voor het werven van personeel terwijl onderwijsinstellingen social media gebruiken voor diverse didactische doeleinden. “De succesvolle verhalen beginnen allemaal met goed onderzoek naar onder meer welke klantengroepen je als organisatie, wilt bereiken en hoe je zorgdraagt voor de vindbaarheid op internet,” stelt Noteborn tijdens de kennisproeverij 19 november van Maastricht University. Zij doet onderzoek naar het strategisch inzetten van online middelen voor onderwijs en training. Daarnaast geeft ze bedrijven strategisch advies. “Kenmerkend voor social media is dat het geen geplaveide weg betreft. Social media evalueert continu. Het is een dynamische wereld waarin organisaties zelf moeten kijken op welke wijzen ze social media binnen hun eigen omgeving kunnen toepassen of uitbreiden. Om enig inzicht hierin te krijgen, is het goed om te bekijken op welke manieren social media inmiddels worden gebruikt door andere organisaties of concurrenten binnen het vakgebied.”

Vooral bij grote B2C-multinationals is social media op professioneel gebied sterk in opmars, zoals de hotel-, cosmetica- en computerbranche. Dat heeft alles te maken met de betrokkenheid van hun klanten. Voorbeelden hiervan zijn de hypes rondom Harry Potter of de iPad van Apple. “Veel organisaties vinden social media nog eng,” geeft Noteborn toe. “Niet geheel onterecht. Want je hebt er geen controle over en wat op internet staat, gaat er nooit meer vanaf. En dan kun je als bedrijf nog zo zorgvuldig aan het vertrouwen van je klanten werken. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Eén bericht met slecht nieuws kan een negatieve hype veroorzaken en dan zit je als bedrijf met de gebakken peren. En toch, ook dat kun je ten goede keren. Want fouten maken, gebeurt. Dat snapt iedereen. Maar aan organisaties die op transparante wijze tonen dat ze hun verantwoordelijkheid volledig nemen en er alles aan doen om hun fouten te herstellen, gunnen consumenten royaal hun vertrouwen. Juist social media biedt bij uitstek de mogelijkheid om als organisatie je voordeel mee te doen. Enkele B2C-multinationals screenen continu de verschillende social media op berichten, issues en potentiële medewerkers. Op de website van L’Oréal kun je het spel spelen ‘Discover the world of L’Oréal. Je laat hiervoor eerst je gegevens achter en speelt dan het spel waarin enkele vaardigheden, zoals creativiteit, worden getest. Zo weet het cosmeticabedrijf bij een sollicitatie direct welk vlees ze in de kuip heeft.”

Vooralsnog zijn het met name voorbeelden van grote B2C-multinationals die social media op professionele wijze inzetten voor strategische doeleinden. “Maar ook voor kleinere bedrijven kan het gebruik social media al goede resultaten opleveren,” vertelt Noteborn. “Het is een kwestie van uitproberen. Vroeg of laat komt het er toch van; social media is een onomkeerbaar proces. Maar alvorens je als organisatie er gebruik van maakt, is het goed om stil te staan bij de identiteit van je organisatie en de doelgroepen die je als organisatie wilt bereiken. Authenticiteit speelt namelijk een belangrijke rol op internet en elke doelgroep gebruikt op eigen karakteristieke wijze de mogelijkheden van social media.”

Dit bericht werd geplaatst in Social media en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s