Stimuleer wisselwerking jongere en oudere experts

De toekomst van veel organisaties staat of valt in welke mate ze beschikken over goede kenniswerkers. De experts, die voortdurend hun vaardigheden verbeteren. Ontplooien is eveneens de drijfveer van de huidige starters. En de oudere werknemers? Van hen wordt verwacht dat ze tot aan hun pensioen een constructieve bijdrage leveren aan de doelstellingen van de organisatie.

Aldus Mien Segers, hoogleraar Corporate learning en Wim Gijselaers, Hoogleraar Onderwijskunde bij Maastricht University School of Business and Economics.

Experts kun je onderscheiden op enkele stabiele kenmerken van de niet-experts. “De experts leveren een belangrijke bijdrage aan de organisatie”, aldus  professor Wim Gijselaers. “Ze zijn in staat om patronen te herkennen en denken in onderliggende mechanismen. Ze vragen zich af of ze al eens een vergelijkbaar geval hebben gezien en besteden vooral aandacht aan de analyse van het probleem. Beginners daarentegen denken in afzonderlijke feiten, zonder de onderliggende verbanden te zien. Ze analyseren problemen met name in artefacten of symptomen van de situatie zelf en springen veel sneller naar de mogelijkheden. maar kiezen daardoor vaker naar de verkeerde oplossing. Maar ook beginners kunnen doorgroeien naar experts. Daarom is het goed om als organisatie niet alleen de focus te leggen op het ontwikkelen van de talenten.” Gezien de te verwachten krapte op de arbeidsmarkt staat de vraag hoe je experts creeërt, boeit en bindt hoog op de agenda bij menige organisatie. uit onderzoek blijkt dat hiervoor niet uitsluitend de persoonlijkheid van een medewerker doorslaggevend is. ‘ook de werk- en leeromgeving levert hieraan een belangrijke bijdrage”, stelt professor Mien Seegers. “Continue professionele ontwikkeling van medewerkers betekent het stimuleren van feedback door collega’s, werkbazen, professionele netwerken en de buitenwereld. Leg deze verantwoordelijkheid zo laag mogelijk in de organisatie. Voor jongeren en oudere werknemers. Ook de oudere werknemers blijven zich immers ontwikkelen als er een werkomgeving is waarin ze gericht kunnen vragen naar advies bij andere ervaren collega’s, ze tijd besteden ana het samen evaluseren van de uitgevoerde opdrachten, het vak bijhouden door conferentiebezoek en het lezen van vakliteratuur. Professionals moeten nu eenmaal, gezien de huidige dynamiek, voortdurend veel leren om hun vak goed te blijven uitoefenen.”

Voor menig HR afdeling betekent het creeëren van een constructieve leer- en werkomgeving binnen de organisatie een omslag. “Niet alleen als een nieuwe medewerker aan tafel zit, speelt dan de vraag waar hij over 2 of 5 jaar wilt staan,’ stelt Segers. “Deze vraag vormt de rode draad gedurende de hele loopbaan. Wie wenst dat zijn medewerkers tot 67 jaar een bijdrage levert aan de doelstellingen van de organisatie stelt die vraag zelfs tot aan de laatste dag voor zijn pensioen. Die sociale betrokkenheid loont. Medewerkers blijven zich dan tot die laatste dag honderd procent inzetten. “Jongeren vertonen vanuit henzelf sneller feedback zoekend gedrag,” vult Gijselaers aan. “Ze willen zich vooral binden aan organisaties die hen een uitdagende omgeving bieden. Zitten ze met een vraag, stellen ze die op internet, bijvoorbeeld via Twitter. Daar ontvangen ze snel verschillende antwoorden.” Een groot verschil dus tussen oudere werknemers en generatie Y. Dat kan zich wreken. Volgens Segers vullen de verschillende capaciteiten zich echter prima aan. “Want juist die jonge medewerker, die weliswaar snel over verscheidene opties beschikt, vindt het moeilijk ze in het juiste perspectief te plaatsen,” licht zij toe. “De kennis en ervaring van de oudere werknemer leent zich hiervoor uitstekend. Zo hebben beiden een nuttige positie waarin ze elkaar feeback kunnen geven en creeër je een mooie wisselwerking tussen jonge en oudere experts binnen de organisatie.”

Dit bericht werd geplaatst in HR en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s