Op zoek naar de juiste strategievorming

Met strategievorming zoeken organisaties naar een aanpak om doelen te bereiken. Over vijf tot tien jaar. Niet eenvoudig in een dynamische economie. Toch wie zoekt, vindt de juiste aanknopingspunten van trends. Altijd en uitsluitend vanuit de corporate identity. Leiders die hierop alertheid tonen, vinden duurzaam voordeel voor hun organisatie. “De Versnellingsagenda is hiervan een goed voorbeeld,” vindt dr. Boris Blumberg, Academic Director MBA Programmes aan de Universiteit Maastricht.

Twee aspecten liggen aan de basis van goede strategievorming; de juiste aanpak om doelen te bereiken en bewustzijn van de corporate identity. “Over het algemeen zien professionals goed vanuit het veld de ontwikkelingen die gaan doorzetten,” vertelt Blumberg. “Door deze door te trekken naar de toekomst ontdek je de richting voor de organisatie. Dan is het nog zaak om deze te onderbouwen met kengetallen. Niet uitsluitend vanuit bedrijfseconomisch aspect, zoals omzet, winst en groei van het aantal werknemers. Probeer hierbij verder te kijken. Stel kengetallen samen van bijvoorbeeld klant- en medewerkertevredenheid. Creativiteit loont. Ook om een gezamenlijk beeld te scheppen hoe de organisatie over enkele jaren functioneert. Zo’n vergezicht mist uiteraard elke geloofwaardigheid indien het niet gebaseerd is op de identiteit van de organisatie en reikt verder dan specifieke producten en diensten. Het zijn de vaardigheden die de producten en diensten voortbrengen die de eigen corporate identity bepalen.”

Met het proces van strategievorming, de juiste aanpak om doelen te bereiken in combinatie met het bewustzijn van de corporate identity, kunnen organisaties concurrentiekrachten begrijpen en hun eigen concurrentiepositie handhaven en verbeteren. “Door de identiteit met de strategische doelstellingen te verbinden, zie je de sterktes en de manco’s van je organisatie,” stelt Blumberg. “Daar kun je op inspelen met bijvoorbeeld het opleiden van werknemers en het aannemen van nieuwe mensen, etc. Het hebben van duurzame concurrentievoordelen stelt de organisatie in staat om boven gemiddeld te presteren.” Natuurlijk ontkomen managers er niet aan om alert te blijven op algemene en bedrijfstak specifieke ontwikkelingen op korte termijn en hierop adequaat te reageren om de concurrentiepositie van hun organisatie te kunnen behouden. “In deze dynamische economie eist de waan van de dag veel aandacht. Daar ontkom je niet aan. Wie vandaag niet in staat is zijn klanten van dienst te zijn, verdwijnt snel uit de markt. Goede leiders gebruiken het strategisch management proces juist ook om te reageren op de dynamiek in de markt. Zij weten hoe ze hun doelen bereiken en wanneer ze hiervoor een omweg maken.”

Dit bericht werd geplaatst in Economie, Profit revisited, Strategisch Management en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s