‘Kennis kan leidinggevende in de weg zitten’

Door drs. Peter Swelsen

Maastricht/Houffalize (België). Enkele dagen geleden presenteerde Oscar van Tol tijdens de Kennisproeverij op Maastricht University het leerzame seminar ‘Zicht op uw eigen effectiviteit’. De specialist in ervaringsgericht leren vertelt exclusief in Limburg Onderneemt op welke manier leidinggevenden effectiever kunnen opereren.

Nog veel te veel leidinggevenden ‘sturen’ op basis van hun niet geringe kennis. Ze willen alles weten en bemoeien zich intensief met de operationele gang van zaken. “Al die kennis kan je als manager behoorlijk in de weg zitten”, aldus Oscar van Tol. “Want een leidinggevende moet niet zelf gaan programmeren of broodjes gaan bakken, maar er voor zorgen dat medewerkers harder gaan lopen. De grootste fout die je kunt maken is om te denken dat je beste accountmanager vanzelfsprekend de beste sales-directeur wordt. Ten eerste is leidinggeven een heel ander vak en ten tweede ergert die man of vrouw zich al snel aan al die ‘prutsers’ om zich heen. Mijn boodschap is dat leidinggeven echt een vak apart is, dat je  – tenminste voor een deel – kunt leren.”

Gillen helpt niet
 “Docenten leren dat vak bijvoorbeeld op de lerarenopleiding. Ze weten als geen ander dat  mensen niet veranderen omdat jij het ze vraagt. Hard schreeuwen en dwingend optreden, werkt averechts. Een gymleraar die iets van een groep gedaan wil krijgen gaat niet keihard gillen, maar zet de leerlingen in een kring om zich heen. Hij weet uit ervaring dat hij meer aandacht krijgt naarmate hij zachter praat. Hiernaast doen aandacht en respect wonderen. In het bedrijfsleven is het al niet anders: schreeuwen helpt niet! Anno 2011 is hiërarchisch leidinggeven niet of nauwelijks meer effectief. Een goede manager moet allereerst kunnen luisteren en situationeel leiding kunnen geven. Wij oefenen dat regelmatig met groepen en dan blijkt dat een groot aantal mensen uiteindelijk alleen maar met zijn of haar eigen waarheid bezig is. Dat kan behoorlijk confronterend zijn!”

Voorkom dramagesprekken
Oscar van Tol knipoogt en zegt: “Ik zeg wel eens als iemand me vraagt ‘hoe gaat het met je’ op neutrale toon ‘Ik ga dood’. Het is ongelooflijk hoe vaak mensen dat absoluut niet horen en vervolgens starten met een monoloog over zichzelf. Veel managers doen precies hetzelfde, ze veinzen interesse maar zijn alleen met zichzelf bezig. Dat leidt op den duur tot een leven lang ellende, want je werkt zo voortdurend langs elkaar heen. Iedereen kent wel een directeur die een vergadering instapt met een besluit dat hij al heeft genomen en pro forma doet of daar nog over gepraat kan worden. Die manier van leidinggeven werkt dus niet. Daarentegen zullen medewerkers die zich echt gewaardeerd en gehoord voelen,  moeiteloos een stap extra zetten voor hun leidinggevende. Een hulpmiddel om dit te bereiken kan het ‘drie minuten gesprek’ zijn. Praat iedere dag drie minuten met iedere werknemer en vraag: ‘Wat doe je, wat gaat er goed, wat gaat er fout en waar kan ik je mee helpen. Zodra je in staat bent om dergelijke gesprekjes op goede wijze te doen, ben je uitstekend op de hoogte en kun je allerlei dramagesprekken voorkomen.”

Trainen in Belgische Ardennen
Oscar van Tol vindt een wetenschappelijke onderbouwing van zijn trainingen belangrijk en is verheugd over zijn samenwerking met de business school van Maastricht University. De visies van Evolution Logique en de universiteit sluiten namelijk nauw op elkaar aan. Beide partijen vinden ze dat leren leuk moet zijn en ervaringen moet bieden die energie geven, prikkelen en nieuwsgierig maken. Zodat je vervolgens de theoretische context van het leerproces weer beter kunt plaatsen. Maar theorie is voor ondernemers alleen interessant als ze die daadwerkelijk in de praktijk kunnen gebruiken. Daarom staat op de prachtige trainingslocatie van Evolution Logique in de Belgische Ardennen ervaringsgericht leren altijd centraal. “Het werkt gewoon beter als je het leerproces aan den lijve ervaart”, aldus Oscar van Tol. “We laten leidinggevenden en medewerkers voelen waar ze energie van krijgen en ook ervaren in welke situaties juist energie weglekt. Tevens zien ze via praktijkopdrachten welke gedragsvoorkeuren ze hebben (DisC-model), welke stappen tot succes leiden (S-curve model) en leren we ze nadenken over doelen (Kompasmodel).” De bijzondere aanpak van Evolution Logique blijkt bij zowel kleine als grote organisaties goed aan te slaan en heeft onder meer geleid tot een blijvende samenwerking met Maastricht University School of  Business & Economics

Vijf effectiviteitstips van Oscar

  • Neem een planningshorizon van drie jaar en bekijk waar je in die periode naar toe wilt. Wat is er dan anders? Wat wil je bereikt hebben? En: hoe ga je daarnaar toe?
  • Durf dagelijks in de spiegel te kijken. Waar ben je goed in en wat moet worden verbeterd? Waar krijg je energie van en wat kost juist energie? Schrijf op waarom zaken wel of niet lukken en analyseer dit lijstje.
  • Blijf in gesprek met mensen in je omgeving. Zowel zakelijk als privé kunnen mensen die dicht bij je staan zorgen voor gerichte feedback. Daar moet je dan wel naar vragen!
  • Durf authentiek te zijn. Wie te ver van zichzelf afdrijft, krijgt daar spijt van.
  • Besef dat mensen best willen veranderen, maar dat ze absoluut niet willen worden gepusht. Medewerkers willen – net als jou – het gevoel hebben dat ze ertoe doen.

Dit artikel is verschenen in Limburg Onderneemt.

Dit bericht werd geplaatst in Leiderschap en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s