Wereldeconomie speelt Limburgse ondernemers in de kaart

Met de mondialisering van de economie staat de wereldeconomie bij het MKB op de stoep. Lage kennisintensieve productie verschuift naar elders, buitenlandse werknemers komen in Limburg werken en in Azië scoren Europese exclusieve producten hoge ogen. “MKB-ers moeten de internationalisering niet vrezen. Het biedt kansen en bedreigingen. Kijk vooral waar je toegevoegde waarde kunt leveren,”stelt Prof. dr. Tom van Veen, hoogleraar Economics of International Education and Dean Internationalisering van Maastricht University.

Ondernemers die denken dat ze over tien jaar dezelfde werkzaamheden verrichten als vandaag de dag zullen van een koude kermis thuis komen. De mondialisering van de economie maakt de wereld kleiner dan ooit. Ook MKB-ers zien die ontwikkelingen snel op zich af komen. De ontwikkelingen van de wereldeconomie vormen niet meer een ver van hun bed show. Mondiale ontwikkelingen raken hen vaak in de kern van hun bestaansrecht. Niet eenvoudig voor de kleine ondernemer. De gevolgen van ontwikkelingen in de wereldeconomie zijn immers niet altijd even goed in te schatten. Daarnaast overschaduwt de waan van de dag vaak hun dagelijkse beslommeringen. ” Weet wat er speelt binnen je eigen Umfeld,” stelt Van Veen. ” Kijk over de grenzen heen. Wat speelt er in de Euregio? Wat biedt Oost-Europa? Waar liggen in Azie kansen en bedreigingen? Kijk wat er elders in de wereld te koop is. Dat verruimt het perspectief en biedt vaak een doorkijk naar de toekomst.

Die toekomst wordt vaak in hoge mate bepaald hoe een bedrijf in staat is om toegevoegde waarde te blijven leveren. Laag kennisintensieve productie verschuift naar elders. “Gulpener is een goed voorbeeld van een MKB-bedrijf dit die uitstekend doet. Hadden ze zich geprofileerd als een standaard pilsproduct, waren ze allang opgekocht door een grote marktpartij zoals Heineken. Nu concentreren ze zich op duurzaamheid en worden hierdoor een niche product. Een succesvolle formule. Exclusiviteit en technische ontwikkelingen. Daar zij wij goed in. Maar dat betekent ook permanente educatie om het opleidingsniveau in Limburg te verbeteren. De universiteit wil hierin graag een rol spelen. Niet dat Limburg straks geen werk meer biedt aan laagopgeleiden. Zij blijven heel hard nodig maar gaan minder standaard werk verrichten. Exclusieve en niche producten doen het vooral goed in Azie en andere opkomende economieen. Een enorme afzetmarkt.”

Wie optimaal gebruik wil maken van de mogelijkheden van de wereldeconomie moet zich eerst hierin verdiepen. ” De internationale economie biedt een breed scala aan businessmodellen en omgangsvormen. Onbekend maakt onbemind. Wie van de wereldeconomie wil profiteren, moet hierover kennis opdoen. In onze MBA programma’s is daarom een verblijf in India of Zuid-Afrika opgenomen. Ook de internationale studentenpopulatie van de universiteit fungeert als een uitstekende informatiebron voor het MKB. De Kamer van Koophandel organiseert regelmatig reizen naar onder meer India en China. Goed voor wie zich verder wil orienteren en zien wat er elders te koop is. En in het najaar starten we vanuit de universiteit een lezingencyclus over Azie. Diplomaten, ambassadeurs en ook afgestudeerden vertellen dan over hun visie; waar liggen volgesn hen de kansen en bedreigingen. Met een goede bedrijfsstrategie en voldoende kennis over het Umfeld kun je de juiste signalen oppikken. De tijd dat voor een MKB-er de wereld ophoudt bij de landsgrenzen behoort definitief tot het verleden. De wereldeconomie biedt volop kansen. Juist voor de Limburgse MKB-er die exclusieve en niche producten aanbiedt. Die gaan zal zoete broodjes over de toonbank. Vooral zij kunnen dus een grote afzetmarkt vinden.”

Dit bericht werd geplaatst in Economie, MBA en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s