Met co-creatie kom je tot verrassende oplossingen

Door: Jacqueline Munnichs

Het gezamenlijk vanuit meerdere disciplines kijken naar een probleem leidt to verrassende en vaak succesvolle nieuwe inzichten. Voor mensen die altijd vanuit een vast stramien werken, voelt dit als een sprong in het diepe. De MBA opleiding van Maastricht University. besteedt hieraan uitgebreid aandacht. Café Lure in Maastricht vormde de eerste pilot van de MBA-studenten.

Het Modular Executive MBA programma van Maastricht University School of Business and Economics richt zich op mensen die toe zijn aan een nieuwe stap in hun carriere. Extra intellectuele bagage, leiderschapsvaardigheden en nieuwe inzichten in business en management behoren dan vaak tot de vereisten. Maar organisaties gebruiken MBA- opleidingen ook regelmatig om hun medewerkers te belonen. Zo ook bij drie van de vier studenten die meededen aan de module ‘innovatie en ondernemerschap’ van het MBA-programma van Maastricht University: Dolinde Webers, interim manager in de zorg, Henri Blom, manager techniek en onderhoud bij Sterad radiatoren, Lenne van Santbrink, manager zorgcontractering bij Mondiraan en Marc Dolman, beleidmedewerker IT bij Maastricht University. Zij kregen op een middag samen met andere MBA-studenten de out-of-the-box opdracht om in Maastricht te zorgen voor een avondmaal voor hun vieren en rond de klok van half acht weer terug te keren naar de universiteit. “Tja, daar zaten we dan,” vertelt Webers, “zonder portemonee en telefoons. Die hadden we moeten inleveren. Eerst maar eens bij elkaar zitten om de aanpak te bespreken. De meningen liepen nogal uiteen. We voelden ons vooral onzeker over welke stappen we moesten nemen om het gewenste resultaat te bereiken.” Blom gaat verder. “Dat is toch wel anders dan mijn dagelijkse werkomgeving. Die is vooral rationeel. Dan is het doel duidelijk en de weg er naar toe ook. Nu niet. dat viel tegen. Uiteindelijk kregen we de geesten los van de beprekende overtuigingen en vonden we een oplossing door vanuit meerdere perspectieven ideeën te bespreken; we besloten voor een sterrenrestaurant te gaan. Echte co-creatie. Maar dan moesten we wel onderweg oefenen.” Café Lure was de eerste gelegenheid die het viertal tegenkwam. Achteraf een schot in de roos. “Dan blijkt  sterk mee te spelen wie je bent en wat je kunt,” licht Dolman toe. Ze kwamen met Dennis Stroes, een van de eigenaren van café Lure, overeen dat ze in ruil voor een maaltijd het bedrijfsplan van het café zouden doorlichten.  “Wij staan altijd open voor nieuwe ideeën,” aldus Stroes. “Bijvoorbeeld met social media; we vragen aan onze gasten van buitenaf hoe ze ons hebben gevonden. Momenteel staan we bij Iens.nl in de top honderd van beste terrassen in Nederland. Daar zijn we reuze trots op. De input van vier zo’n professionals zag ik daarom ook met vertrouwen tegemoet.”

Achteraf voelen de vier MBA-studenten veel voldoening over hun experiment. “Het ruikt naar meer,” vertelt van Santbrink. “Dan denk ik bijvoorbeeld aan World Café, een innovatieve werkvorm om een levendige dialoog op te zetten rondom vragen die er echt toe doen. Dat gaat verder dan brainstormen. Door de discussie aan te gaan met een grote diversiteit van disciplines stappen mensen over hun barrieres heen, zoeken actief naar verbindingen en komen er daadwerkelijk nieuwe ideeën op tafel. Zo ontstaat er beweging van binnenuit de organisatie. Dat is co-creatie; je komt tot verrassende oplossingen.”

Dit artikel is gepubliceerd in Limburg Onderneemt.

Dit bericht werd geplaatst in Leiderschap, MBA en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s