Echte topper is boegbeeld binnen het bedrijf zelf’

Apple is niet zomaar een elektronicamaker, maar een merk met fans. En topman Steve Jobs wees de weg. Maar die popsterren- status betekent niet zo heel veel voor Apple, zegt professor Wil Foppen, hoogleraar strategisch leiderschap aan de School of Business and Economics van de universiteit van Maastricht.
„Het is hooguit mooi meegenomen dat Steve Jobs sexy is voor de buitenwereld. Veel belangrijker is hij als boegbeeld binnen Apple, als bindende factor en inspirator voor de eigen mensen.”

Gaat Apple het redden zonder Jobs, is voor de fans nu de hamvraag. Want Apple kon eerder toch ook niet zonder Jobs? Maar die afhankelijkheid is niet meer dan een mooi sprookje, aldus Foppen.

„De media hebben dat beeld geschapen. Natuurlijk, Jobs ging met ruzie weg en werd in het midden van de jaren negentig als redder in nood teruggehaald. En het lukte hem. Dat verhaal maakte Jobs sexy. Apple maakt er handig gebruik van door hem steeds op het podium te duwen.”

Maar de echte toppers onder de topmensen, zijn niet het boegbeeld naar buiten, maar naar binnen.

Foppen: „Mannen als Feike Sijbesma bij DSM of HansWijers bij AkzoNobel. Die hebben geen kapsones, want ze weten dat ze het niet alleen kunnen, integendeel. Ook Joop van de Ende en John de Mol zijn niet arrogant. Vroeg of laat keert arrogantie zich tegen je. Of neem miljardenbelegger Warren Buffet; die is op zijn eigen manier bescheiden gebleven en woont nog steeds in hetzelfde huis in dezelfde straat.”

De echt goeden weten ook van de hoed en de rand. Jobs bemoeide zich tot op detailniveau met producten, net zoals John de Mol of Joop van de Ende altijd in de buurt zijn van de televisievloer of het podium.

Topmannen die veel in de publiciteit komen zijn lang niet altijd zo inspirerend binnen hun eigen concern. Foppen noemt TNT’s voormalige topman Peter Bakker, die samen met U2-zanger Bono goed deed voor Afrika.

Of Cees van der Hoeven, ex-topman van Ahold, die vijf keer werd uitgeroepen tot topman van het jaar voordat Ahold in 2003 bijna ten onder ging aan zijn overambitieuze overnamestrategie en boekhoudfraude.

„Sinds de jaren negentig is er veel meer aandacht voor het bedrijfsleven. Niet iedere topman kan meteen omgaan met die voortdurende blootstelling aan de media. Sommigen gaan ze zich daaronder vreemd gedragen. Je moet daar mee leren omgaan.”

Macho’s als Lee Iacocca die in de jaren tachtig eigenhandig Chrysler overeind hield, zijn van een andere tijd. Over Apple hoeft niemand zich zorgen te maken zegt de hoogleraar strategisch leiderschap.

„Jobs heeft zijn opvolging heel goed geregeld. Tim Cook loopt al jaren warm en heeft het al eerder overgenomen als Jobs ziek was.”

Cook (50), de nieuwe CEO, was al de tweede man bij Apple en runde gedurende Jobs ziekte Apple in de praktijk. Cook werkt sinds 1998 bij Apple, en was daarvoor actief bij concurrent IBM. Hoewel al jaren in dienst van Apple, heeft hij niet veel in de schijnwerpers gestaan.

Jobs overschaduwde hem ruimschoots. Volgens directe medewerkers is Cook de tegenpool van zijn voorganger: hij wordt omgeschreven als kalm, vriendelijk en zeer gezond. Cook is een fanatiek sporter en fitnessfanaat: hij maakt veel lange wandel- en fietstochten. Dat weerhoudt hem er niet van weinig te slapen, hij staat erom bekend om 4.30 uur al te beginnen met e-mailen en telefonische vergaderingen te beleggen op zondagnacht.

Dit bericht werd geplaatst in Leiderschap en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s