Zoektocht naar een levendige Limburgse regio

Challenging demographics, ofwel uitdagende demografie. Dat was het thema waarmee Maastricht University het academisch jaar 2011-2012 opende. Maastricht University wil de komende jaren bruggen slaan naar de maatschappij. Ze wil meedenken om de krimp goed op te vangen zodat Limburg een regio blijft. De universiteit wil als schatzoeker op pad gaan.

“De match tussen onderwijs en regionale arbeidsmarkt moet voorop staan”, aldus Wim Deetman. Hij was op 5 september een van de sprekers tijdens het symposium ter gelegenheid van de opening van het academisch jaar 2011-2012. Deetman is lid van de Raad van state en voorzitter van de Adviescommisie Deetman Bevolkinsgkrimp. Zijn commissie schreef een rapport over bevolkingskrimp in Limburg: Ruimte voor Waardevermeerdering. “Toekomstbestendig en kwalitatief hoogwaardig onderwijs is cruciaal voor het creeëren van waardevermeerdering om de regio vitaal te houden en zich verder te laten ontwikkelen en vernieuwen. Een innovatieve universiteit past dan ook prima in dat beeld.” Kansen liggen er genoeg benadrukken diverse sprekers. Voor het verzilveren van die mogelijkheden is het echter wel noodzakelijk orde op zaken te stellen. Zeker als de provincie ansluiting zoekt buiten de eigen regio. dr. Bas ter Weel is Hoofd Sector Arbeidsmarkt en welvaartstaat bij centraal planbureau en tevens esnior onderzoeker bij UNU-MERIT. Voor hem is het klip en klaar. “In de toekomst domineren de technologische ontwikkelingen. Wat je dus nodig hebt zijn slimme mensen in sterke steden.” Ter Weel ontvouwt een viertal scenario’s voor een Limburg in 2040. www.2040.nl. Geen kant en klare eenduidige antwoorden, maar zeker voor academici een welkom denkmodel. Prof. dr. Hans Kasper is hoogleraar Marketing aan Maastricht University School of Business and Economics. Hij pleit voor een cultuuromslag binnen de universiteit voor de schatzoekers in Limburg. Vanuit zijn vakgebied heeft Kasper zich de afgelopen jaren verdiept in marketing voor senioren. “het betreft een breed onderwerp, “stelt hij. “Maar gezien de demografische ontwikkelingen belangrijk om hierbij beter inzicht te krijgen. Hoe willen senioren bijvoorbeeld wonen, met welke belemmeringen worden zij geconfronteerd en waaraan bsteden zij het liefste hun tijd? Dan blijkt dat de demografische ontwikelingen meer en meer Limburg voor uitdagingen stelt. Vooral de vergrijzing. De per saldo negatieve binnenlandse migratie is redelijk in balans met de per saldo buitenlandse migratie; de krimp wordt vooral veroorzaakt door het feit dat er in Limburg minder kinderen geboren worden dan er mensen overlijden. Maar met de vergrijzing lopen we voorop in Limburg; we vervullen hierin een voorbeeldfunctie. Maastricht University wil graag meedenken hoe je in zo’n situatie een levendige economie behoudt voor limburg. Dat betekent zeker een cultuuromslag voor de universiteit; praktische vertaalslagen maken en onderzoeksresultaten valoriseren. Niet eenvoudig. Nu waarderen we binnen de academische wereld vooral de publicaties in wetenschappelijke tijdschriften. In de toekomst levert het dan eveneens waardering op als ik bijvoorbeeld drie dagen aan de slag ga met een bedrijf. Voor de universiteit betekent het bovenal een minder afstandelijke houding.”

Een levendige economie in een levendige regio. Wie wil dat nou niet? “Dat kan alleen als we de handen ineenslaan,” stelt Kasper. “Niet alleen op limburgs niveau. Schaalgrootte speelt hierin een belangrijke factor; internationaal de Euregio en nationaal van Zuid Limburg tot en met Oost-Brabant. bedrijven, onderwijs en overheid vervullen hierin ieder een rol. De grote bedrijven zoals DSM, Medtronics en Philips Healthcare zijn zonder meer leading in de economische ontwikkelingen en het MKB kan hierbij aanlsuiten. De overheid vervult hierbij een faciliterende rol. De tijd dat steden binnen één regio concurreren, is voorbij. Het werkt destructief. Het gaat nu om de toegevoegde waarde van elkaar te erkennen en te gebruiken. Want we bezitten een regio met alle potentie voor sterke steden en sterke economische ontwikkelingen. Het onderwijs, van VMBO tot universiteiten, kan hierbij aansluiten en de programma’s meer op elkaar afstemmen; op de wensen van het bedrijfsleven en het stimuleren van de doorstroom naar hoger onderwijs. Het kan allemaal. Maar alleen door met elkaar aan tafel te zitten. Dan krijgt Limburg slimme mensen, van VMBO tot WO, in sterke steden.

Prof. Dr. Hans Kasper is hoogleraar Marketing aan Maastricht University School of Business and Economics en tevens intensief betrokken bij de ontwikkeling van maatwerk programma’s voor bedrijven en organisaties op met name services en marketing gebied.

Dit artikel is verschenen in Limburg Onderneemt

Dit bericht werd geplaatst in Economie, Maatschappelijk verantwoord ondernemen, Marketing en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s