De verheffing van de boekhouder

Het vak van boekhouder moet nodig op de schop, vindt Tjeu Blommaert, financieel adviseur en hoogleraar bedrijfseconomie. “Niet langer een stoffig type dat achteraf een APK-stempel geeft, maar een inspirator die vanaf het begin meedenkt over risico’s”. Deze boodschap klinkt ook in de masterclass die hij nu verzorgt aan de UM en met name in de Business Strategy Course die de UM speciaal voor Vodafone verzorgt.

Het lijkt wonderlijk in deze barre tijden maar ‘de zaken gaan beter dan ooit”,  zegt Tjeu Blommaert (1955, Susteren) over zijn eigen adviesbureau. “Veel bedrijven hebben hun zaken weer op orde sinds de kredietcrisis en staan nu op een kruispunt. Hoe nu verder?. Ze maken zich zorgen over de huidige crisis, maar ook over de opmars van Chinese producten en de vergrijzing. En dan komen ze bij mij.”

De crisis bevindt zich niet in de periferie maar in het hart van de samenleving, zegt Blommaert, voor een halve dag hoogleraar aan de School of Business and Economics. “Hoe lang gaat deze crisis duren? Zolang als die duurt. Niemand die het weet. Wat wel vaststaat is dat de beurskoersen alle kanten op schieten. En dat blijft zo, wen er maar aan, de wereld is veranderd. De onzekerheid en de onvoorspelbaarheid nemen toe. Een blogger of twitteraar hoeft maar te roepen dat er driemaal zoveel lood in laptops van Asus zit en het aandeel Asus keldert nog geen tien minuten later. Onwenselijk of niet, het is een trend die in ieder geval onafwendbaar is. En ja, onzekerheid heeft een prijs, die banken bijvoorbeeld doorberekenen in de rente.”

Hard bewijs is er niet, maar Blommaert weet zeker dat “vanuit een schuur in Noord-Korea” geruchtenstromen opzettelijk worden aangeblazen om de concurrent een hak te zetten. “Wat we nodig hebben is een wereldwijd beursjournaal waar iedereen van op aan kan. Maar goed, de meeste schade ontstaat vaak door het beroerde risicomanagement van bedrijven, doordat ze geen rampenplan hebben klaarliggen.”

Terug naar het kruispunt: wat raadt hij bedrijven aan? “Hervorm de afdeling accountancy. De boekhouder is van oudsher de man of vrouw die achteraf, nadat het product van de band rolt, kijkt of alles zo gegaan is als gepland, of er geen kostenoverschrijdingen zijn geweest, et cetera. Mocht een en ander duurder zijn uitgevallen, dan is daar niets meer aan te doen, volgende keer beter. Ik adviseer bedrijven om de financiële man vanaf het begin mee te laten denken over het product. Om risico’s te vermijden, om een goede strategie uit te stippelen. Zo iemand heet tegenwoordig een BP, een business partner in finance.”

Denk aan de Calatrava-campus in Randwijck, zegt Blommaert, die vlak voor het definitieve einde zitting nam in de raad van commissarissen van opdrachtgever en woningcorporatie Servatius. “Typisch een project waarbij een BP onmisbaar is. Die zou van meet af aan aandacht hebben gevraagd voor de risico’s, voor het langdurige karakter van het project waarin een hoop kan gebeuren. Het was daarom beter geweest om de bouw op te splitsen in compartimenten. Bij eventuele tegenslagen kun je dan de balans opmaken: nu stoppen of doorgaan?”

Vroeger maakte een financieel deskundige niet eens deel uit van het managementteam. “Als in het MT van Phillips, waar ik zes jaar heb gewerkt als adviseur, vragen ontstonden over een post op de begroting, dan belde het bestuur met de financiële afdeling. Een accountant stond in die tijd vooral te boek als een  pain in the ass, iemand die steeds op de rem stond, die het enthousiasme over nieuwe ideeën temperde met gezeur over de terugverdientijd. Die tijden zijn voorbij. Weet je wie het concept ‘prepaid’ heeft bedacht? Precies, een BP. Want het voordeel van prepaid is dat het bedrijf op voorhand het hele bedrag in handen krijgt.”

De emancipatie van de boekhouder kan niet zonder een stevige omscholing en vraagt om een andere persoonlijkheid. “Traditioneel denk je aan eendimensionele types op een stoffige afdeling waar de gordijnen altijd gesloten zijn. Je kunt een paard geen viool laten spelen maar toch is er behoefte aan financiële experts die kunnen overtuigen en inspireren. Bij wie het EQ belangrijker is dan het IQ.”

Dit artikel is gepubliceerd in Observant.

Dit bericht werd geplaatst in Economie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s