Virtuele wereld gebruiken bij leren en ontwikkelen

In Oktober 2011 organiseerde Maastricht University School of Business and Economics een internationale conferentie over de ontwikkelingen in het onderwijs voor professionals en hoe de business schools goed kunnen aansluiten bij de wensen van het bedrijfsleven. Hoog tijd. Want de ontwikkelingen gaan razendsnel. Nieuwe technologieën virtualiseren de wereld, generatie Y verovert de wereld, Het Nieuwe Werken rukt op en door de crisis stijgt de vraag naar efficiënt en effectief onderwijs voor professionals. De internationale conferentie ging in op het thema ‘Executive Education in a virtual world’ ofwel onderwijs voor professionals in een virtuele wereld.

Initiatiefnemer is het European Foundation for Management Development (EFMD), Europa’s grootste netwerkassociatie voor Managementontwikkeling. Het EFMD bezit meer dan zevenhonderd internationale leden uit verschillende branches van universiteiten, bedrijven tot overheid. Afgelopen januari zijn de opleidingen aan de businessschool van Maastricht University opnieuw geaccrediteerd door het EFMD voor de komende vijf jaar. Met vlag en wimpel. Maastricht University werd eveneens gevraagd om voor het EFMD de internationale conferentie over de gevolgen van de virtualisatie voor het onderwijs te organiseren. “Prestigieus,” aldus Maurice Olivers, directeur Executive Education van Maastricht University en drijvende kracht van de internationale conferentie. ““Er waren collega’s uit meer dan vijfentwintig landen en toonaangevende sprekers. Een deel van het programma speelde zich af bij Vodafone; een spannende en interactieve sessie waarbij onder andere gebruik is gemaakt van videoconferencing en Twitter als interactief leermedium. Vodafone bij monde van Fiona Jones, head of capabilities and talentmanagement, en Philips met Stefaan van Hooydonk, directeur Philips Lighting University, maakten expliciet wat zij van business schools verwachten. Het volledig begrijpen van de business, de businessomgeving van de klant, maatwerk en nieuwe technologie daarbij zodanig inzetten dat deze intrinsiek bijdraagt aan de kwaliteit van het leerproces, was de expliciete ‘customers voice’ tijdens de conferentie.

Het onderwijs voor professionals bevindt zich, volgens Olivers, momenteel in een grote dynamiek. “Door de financiële crisis zitten veel organisaties in een tweespalt. Enerzijds willen ze investeren in het ontwikkelen van hun medewerkers en zo goed uit de economische recessie komen. Anderzijds beschikken ze niet altijd meer over ruime budgetten. We zien een algemene tendens dat trainingen en opleidingen direct toepasbaar moeten zijn binnen organisaties en medewerkers hun tijd efficiënt willen besteden door leren en werken zoveel mogelijk te combineren.” Niet alleen de crisis en de nieuwe technologieën versnellen de ontwikkelingen binnen het onderwijs voor professionals. Medewerkers werken ook steeds meer in een open source, gestimuleerd door Het Nieuwe Werken. “Zij zitten, bij wijze van spreken, over de hele wereld en willen, onafhankelijk van plaats en tijd, kunnen leren en samen aan hun case kunnen werken. Technologieën zoals e-learning, smartphones, videoconferencing en social media bieden hiervoor natuurlijk fantastische nieuwe mogelijkheden. Gelukkig, proef ik ook nog steeds de behoefte om fysiek bij elkaar te komen.”

Effectief en efficiënt, inspireren en nieuwe energie geven. De business school stelt hoge eisen aan haar programma’s. “Op dit moment richten we ons vooral op vraagstukken over strategie, leiderschap, verandering, duurzaamheid, innovatie en services marketing,” licht Olivers toe. “We betrekken bij het design van onze maatwerktrainingen actief de opdrachtgever. Meer en meer betrekken we zelfs de deelnemers erbij. De impact van technologie op leren, vraagt om nieuwe creativiteit bij het ontwerpen van  maatwerktrainingen. Het vergt eveneens extra investeringen in nieuwe technologie die de programma’s zo goed mogelijk kunnen dienen. Professionals willen de virtuele wereld graag gebruiken om te leren en zich te ontwikkelen. Tijdens onze conferentie hebben we diverse best practices besproken en hoe we meer kunnen samenwerken. Niet alleen inhoudelijk, maar ook qua investeringen. Dat kan weer leiden tot nieuwe businessmodellen voor onze branche en bovenal, vooruitgang bij onze klanten.”

Dit artikel is gepubliceerd in Limburg Onderneemt.

Dit bericht werd geplaatst in Profit revisited, strategisch opleiden en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s