Maastricht gaat toch niet failliet?

Prachtig zoals de stad volloopt bij mooi weer. De terrassen zitten vol, mensen praten en drinken. Er wordt goed besteed. “Nemen we nog eentje voor het weggaan?” Zo’n briefje van tien is snel getrokken. Hup, negen euro, een eurootje retour. Het heeft gesmaakt. “Maastricht kan niet stuk, ze zetten hier heel wat om. Wat floreert de horeca hier toch”.

De winkelstraten liggen er stil bij. Het is zondag laat in namiddag, een mild zonnetje nog zo rond half zeven. Dagjesmensen wandelen richting station en parkeergarages. Er klinkt muziek langs de stoepranden. “Als je hier zou wonen, dan heb je het pas echt goed, niet dan?”

‘Zegt zo’n professor van de universiteit, dat Maastricht eerdaags best eens failliet kan gaan. Hij zei het netter, maar volgens hem ligt Maastricht zo op haar kont. Bedrijvigheid en bevolking nemen te snel en ook nog drastisch af. Wie we in de stad aantreffen zijn vooral passanten. Dat geldt voor toeristen net zo goed als voor studenten. De stad heeft vergeten te kiezen voor een haalbare toekomst. Waarop heeft ze ingezet?  Het komt toch wel goed, moeten ze hebben gedacht.’

“Wat doe je met je huidige baan? Tuurlijk, Maastricht is fraaier dan Eindhoven, maar daar werk je.” “Ja, weet ik, maar hier moet ik toch ook zo een baan kunnen vinden? Als je ziet wat er hier wordt besteed, dan wordt er goed verdiend.” “Aan wat voor werk dacht je, wil je de horeca in? Ik zou denken dat je makkelijk ook weer bij de gemeente aan de slag kom. Ze hebben het, dat kan niet anders, erg druk. Zeker met al die nieuwe bedrijven en een bloeiende universiteit. Je ziet zo dat er ook veel aan cultuur wordt gedaan. Dat straalt er vanaf. Volgens mij is het in Maastricht relaxed werken. Geen druk, en geen van negen tot vijf mentaliteit.”  Hun zwarte Audi is snel gevonden, de garage is al half leeg,  heel wat auto’s al vertrokken, op naar de A2 en naar huis. “Weet je, jij zult waarschijnlijk ook makkelijk een baan moeten kunnen vinden. Met al die jonge mensen en veel jonge stellen draait het onderwijs als een tierelier. Dus als kleuterleidster heb jij zo iets gevonden.” Zo makkelijk zijn ze de stad echter nog niet uit. Er staat een file op de Noorderbrug, door wegwerkzaamheden. “Dat komt, hoorde ik,  omdat ze zijn begonnen met de aanleg van een gigantische tunnel onder de stad door; zit je zo in Luik. Dat levert ook weer een boel werk op, voor heel wat jaren. Denk je niet?” Verderop, bij de wegversmalling van Kerensheide, moet weer worden afgeremd. “Er gebeurt toch wel veel in het Limburgse. Als dat zo doorgaat stoot Zuid Limburg echt door. Vergeet niet, ze hebben ook nog de Euregio. Niet voor niets, dat het Maastricht zo voor de wind gaat. Kom, we gaan er naar terug!”

Prof. dr Wil Foppen is hoogleraar Strategisch Leiderschap en werkzaam aan de School of Business & Economics

Dit artikel is eerder gepubliceerd op www.maastrichtaktueel.nl

Dit bericht werd geplaatst in Economie, Marketing en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s