Met strakke regels maak je medewerkers monddood

http://platform.twitter.com/widgets/hub.1326407570.html

Maastricht – drs. Jacqueline Munnichs– Het eigen perspectief belicht doorgaans slechts een deel van een organisatie. Maar bepaalt wel het gedrag van een leidinggevende. Altijd bestaan er alternatieve kijkwijzen. “De tijd dat problemen eenduidig zijn, bestaat niet meer,” stelt Professor Mariëlle Heijltjes van Maastricht University School of Business and Economics, “en dus kun je als leidinggevende je de luxe niet meer veroorloven om je organisatie bijvoorbeeld uitsluitend vanuit kostenefficiency of medewerkerswelzijn te benaderen. De juiste mix bepaalt het succes.”

Tijdens de MBA-sessie ‘Ik zie, ik zie wat jij niet ziet’ over organisatiegedrag van Maastricht University School of Business and Economics, maakten zowel potentiële MBA-ers als MBA-studenten kennis over hoe het perspectief als bril fungeert om naar organisaties te kijken. Deelnemers van Vodafone, gemeente Heerlen, Syntens, Radar en Rabobank gingen aan de slag om de assumpties die ten grondslag liggen aan hun eigen gedrag te onderzoeken. Hoe zien zij hun organisaties? Enkele metaforen passeerden de revue, zoals de organisatie als machine, organisme, een stel hersens, cultuur en als geestelijke gevangenis. “De meeste mensen kijken toch overwegend vanuit één perspectief naar hun organisatie,” geeft Heijltjes toe. “Die bril afzetten, is niet zo eenvoudig. Dat kost veel moeite. Maar kijken door een andere bril loont. Het levert een breder blikveld op, je ziet alternatieven en nieuwe oplossingen.”

Het gebruik van metaforen voor organisaties is niet nieuw. Heijltjes gebruikt ‘the images of organisations’ van Morgan (1992). “Hij laat goed zien dat je kunt switchen van perspectief,” vertelt ze. “De metafoor van de organisatie als machine waarbij je vooral let op efficiency en kostenbesparing, dateert uit de jaren dertig. De tijd dat schaalvergroting en verbreding van afzetmarkten mogelijk werd door de industrialisatie. Het vergrootte de bedrijvigheid en de noodzaak om efficiënter te produceren. Maar de tijden veranderen. We leven bijna een eeuw verder. De problemen zijn complexer; het is niet meer altijd duidelijk als je zaken verandert welke andere aspecten hierop allemaal zullen reageren. Ook zijn mensen mondiger; ze willen niet meer uitsluitend taakgericht worden aangestuurd. Kijk daarom ook eens naar de organisatie als organisme en leg de focus op de mensen en hun relatie met de omgeving. Of de organisatie als cultuur en richt je op gemeenschappelijke patronen van denken en doen.”

Vooral met de metafoor van de organisatie als geestelijke gevangenis is veel winst te behalen volgens Heijltjes. “Niet-getoetste veronderstellingen over wat wel en niet kan of mag, spelen overal op de werkvloer, zowel bij leidinggevenden als medewerkers. Vraag wat de ander bezig houdt. Neem eens de tijd voor een gesprek. En kijk vooral ook naar assumpties van het eigen gedrag en toets die aan de realiteit.” Tijdens de MBA-sessie kwam de casus over de thuiszorg en schoonmaakbranche op tafel. “Een sprekend voorbeeld van een branche waar efficiency hoog in het vaandel staat. Een heel nauw raamwerk bepaalt hoeveel tijd de schoonmaakmedewerker aan een object mag besteden. Maar gebeurt het werk hierdoor werkelijk zoveel beter of sneller? En hoe is het gesteld met het medewerkerswelzijn?” Heijltjes pleit om hiermee anders om te gaan. “We moeten uit de reflex dat we alleen meer efficiency bereiken door het stellen van meer regels. Daar kom je er niet meer mee. Met strakke regels maak je medewerkers monddood en laat je belangrijke kennis die zij in huis hebben onbenut. Dat betekent niet dat efficiency en kostenbesparing geen issue meer is. Maar je kunt je als leidinggevende niet meer de luxe veroorloven om vanuit slechts één bril naar je organisatie te kijken. Goede leidinggevenden gebruiken meerdere perspectieven om succes te behalen.”

Dit bericht werd geplaatst in Leiderschap, MBA en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s