‘Ik ben pessimistisch over de daadkracht van deze regio’

http://platform.twitter.com/widgets/hub.1326407570.html

Maastricht – Jules Coenegracht– Het gesprek gaat over de ontsluiting van Zuid-Limburg, van de Euregio. “Ik vind deze regio veel te gelaten”, zegt Tom van Veen, professor in Economics of International Education Maastricht University en professor of Economics at Nyenrodes Center of Finance. “Als je maar vaak genoeg zegt ‘we zijn een krimpgebied’, dan denken ze in Den Haag: waarom moeten we daar nog investeren? Je moet veel agressiever zijn.”

Tom van Veen: “Wie zich als economische eenheid wil presenteren moet  zorgen dat de (onderlinge) verbindingen van en naar de regio goed zijn.”

 

“In Den Haag en Rotterdam zijn ze bezig met Randstadrail. Eén miljard euro wordt erin geïnvesteerd om de verbinding tussen Den Haag, Zoetermeer en Rotterdam te verbeteren. Daar wonen twee miljoen mensen, hier vier miljoen.” Met ‘hier’ bedoelt Tom van Veen de Euregio, en hij voeg eraan toe: “Hier heb je geen fatsoenlijke sneltram- of treinverbinding tussen de universiteitssteden Maastricht, Aken, Hasselt en Luik, is er slechts twee keer per dag een directe verbinding tussen Schiphol en Maastricht en wordt de Maastricht-Brussel Express afgeschaft.”

Maastricht reageert niet
Over dat afschaffen van de Maastricht-Brussel Express wil Tom van Veen nog wel wat zeggen. “Die trein wordt niet geschrapt omdat er te weinig reizigers zijn, hij wordt geschrapt omdat hij te vaak niet rijdt. Dat komt doordat het vaak vastzit tussen Brussel Noord en Brussel Zuid, dat is een druk traject. Mijn collega Luc Soete heeft daarover een brief geschreven aan de gemeente Maastricht, met een concreet alternatief: er loopt een oude spoorlijn via Leuven naar Brussel en Zaventem, die zou je kunnen gebruiken. Dat duurt misschien iets langer, maar dan heb je wel een directe verbinding tussen Maastricht, Leuven en Brussel-Zaventem. Op zo’n brief krijg je dan geen reactie van de gemeente.” Geen reactie? Hij bedoelt dat de gemeente de brief van zijn collega zelfs niet beantwoord heeft? “Ja, dat bedoel ik.”

En de Provincie doet ook niet veel
“Als je je als Euregio als een economische eenheid wil presenteren, als je internationale bedrijven wil aantrekken, als je internationale congressen wil binnenhalen, dan moet je ervoor zorgen dat de onderlinge verbindingen en de verbindingen van en naar de regio goed zijn”, zegt Tom van Veen. “Ik heb zelf een paar internationale congressen georganiseerd, het is niet moeilijk Maastricht als congresstad te verkopen: mensen adoreren Maastricht. Maar als je dan vertelt hoe je hier moet komen, vanuit Amsterdam of Brussel … . Bij het organiseren van internationale congressen speelt een goede bereikbaarheid natuurlijk een belangrijke rol. Ook studenten klagen over de bereikbaarheid van de stad.” Om die bereikbaarheid en de onderlinge verbindingen in de Euregio te verbeteren, moet de Provincie de Essent-miljoenen inzetten, vindt Van Veen. In een radiodiscussie voor L1 met de verantwoordelijk gedeputeerde, Antoine Janssen van de PVV, zei die laatste ‘dat daarover nagedacht zou worden.’ Van Veen: “Dat is natuurlijk een makkelijke manier om het probleem van tafel te krijgen. Verder zei de gedeputeerde dat de tram naar Hasselt eraan komt en dat er een oplossing is gevonden voor het opheffen van de lijn naar Brussel.” Pardon? Welke oplossing dan? “Er komt een goede treinverbinding met Luik. Maar dat is natuurlijk geen oplossing. Je gaat gewoon terug naar de tijd van voor de Brussel Express.”
Geen zinnig mens zal ontkennen dat het realiseren van goede verbindingen van en naar deze regio belangrijk is voor de economische ontwikkeling, voor de ontwikkeling van deze regio tout court. Waarom dat dan toch niet gebeurt? Tom van Veen weet het ook niet. “Ik ben optimistisch over de ambities van deze regio, maar pessimistisch over de daadkracht. Die is onder de maat. Deze regio is veel te gelaten. Als je maar vaak genoeg zegt ‘we zijn een krimpgebied’, dan denken ze in Den Haag en bij de NS: waarom moeten we daar nog investeren? Je moet veel agressiever zijn. Het is zaak dat Limburgse ondernemers, samen met de universiteit, samen met de Provincie en de gemeenten dat echt goed op gang zien te krijgen.”

Dit bericht werd geplaatst in Economie en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s