Het fotomoment

Onze reizen tijdens de zomermaanden hebben weer stapels mooie foto’s opgeleverd van exotische paleizen, indrukwekkende tempels, kleurrijke markten, intens groene jungle en azuurblauwe zee. Stuk voor stuk zijn ze verbonden met dierbare herinneringen aan bijzondere gebeurtenissen die we als gezin samen hebben beleefd en vertellen ze een deel van ons gezamenlijke levensverhaal. Soms fungeert er een als fotomoment: een beeld dat door de ervaring die erbij hoort, nieuwe persoonlijke inzichten genereert en soms zelfs leidend wordt voor een nieuwe koers. Zo heb ik zelf twee jaar geleden al varend in de buurt van het Indonesische eiland Flores de kracht van (innerlijke) rust, harmonie en acceptatie mogen ervaren. Ik hoef de foto van ons in die kleine lokale boot midden op die uitgestrekte, kalme blauwe zee, maar in mijn geheugen te roepen om even pas op de plaats te kunnen maken wanneer mijn agenda en ik elkaar weer eens voorbij lopen.

Dergelijke fotomomenten zijn belangrijk in leiderschap omdat ze mede definiëren waar u als leider voor staat en wat u als persoon belangrijk vindt. Het is jammer dat binnen organisaties vaak de openheid ontbreekt om beslissende fotomomenten met elkaar te delen, want ze vormen potentieel krachtige interventies in bijvoorbeeld verandertrajecten. Wanneer u het fotomoment namelijk vertaalt naar een verhaal dat voor u en de organisatie belangrijk is, communiceert u daarbij niet alleen op inhoud (wat gaan we doen, met wie, wanneer en waarom) maar ook op emotie (geloof ik in dit verhaal en kan ik verbinding met de medewerkers tot stand brengen).  Peter Guber, een Amerikaanse executive in de filmindustrie en producer van vele films waaronder Rain Man, Batman en The Color Purple, geeft in een Harvard Business Review artikel vier voorwaarden om een succesvol verhaal te kunnen vertellen. De eerste voorwaarde, authenticiteit, spreekt bijna voor zich. De leider moet congruent zijn met zijn verhaal om geloofwaardig te kunnen zijn (en niet bijvoorbeeld een verhaal vertellen rond een fotomoment ‘succesvol meer met minder’ en vervolgens zichzelf en het MT een fikse salarisverhoging toekennen). De tweede voorwaarde betreft het inlossen van de belofte aan het publiek dat het verhaal ook waarde voor hun zal hebben. Wanneer het publiek uit medewerkers bestaat, betekent dit dat u moet weten wat uw medewerkers beweegt en welke verwachtingen ze koesteren. De derde voorwaarde gaat over originaliteit: vertel nooit twee keer hetzelfde verhaal op dezelfde manier maar heb de flexibiliteit om het aan te passen aan het moment en de omstandigheden. En de vierde voorwaarde tenslotte refereert aan de achterliggende missie waaraan uw verhaal is gerelateerd. Wat is het ideaal waar u en uw organisatie naar streven en hoe draagt uw verhaal daaraan bij.

Gaat u dit allemaal wat te snel zo net na het zomer reces? Dan zijn er inmiddels al aardig wat (Nederlandstalige) managementboeken over de kunst van het verhalen vertellen te krijgen. Wellicht interessant ter voorbereiding op een spetterende persoonlijke nieuwjaarspeech voor al uw medewerkers. Aan de kern liggen echter altijd uw fotomomenten  – digitaal, op papier of mentaal.  Om ze te zien vergt natuurlijk enige alertheid maar die is, hoop ik, vanaf nu aanwezig. Dus de enige vraag die nu nog rest is: wat was uw fotomoment deze zomer?

Prof. dr. Mariëlle G. Heijltjes Mariëlle Heijltjes is hoogleraar Managerial Behavior en directeur Postgraduate Education bij Maastricht University School of Business and Economics.

Gepubliceerd in Zuid Magazine, editie september 2012

Dit bericht werd geplaatst in Economie, Leiderschap, Verandermanagement en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s