De dialoog als instrument om leiding te geven

Dr. Peter Berends

De dialoog als instrument om leiding te geven

Het ‘Nieuwe’ Geloof valt
“Als het misgaat binnen organisaties ligt dat meestal aan hoe mensen met elkaar omgaan. Het beeld van de autocratische manager en de afwachtende houding van de medewerker zijn over en weer diep geconditionerend. Wij merken dat de (toekomstige) managers die het Modular Executive MBA volgen, hieraan helemaal niet willen voldoen. In bijna alle gevallen willen ze mensgericht leidinggeven en het beste voor de organisatie. Wij leren hen dat de dialoog voeren hierbij helpt en kan leiden tot geheel nieuwe oplossingen.

Effectief de dialoog aangaan
Het zijn weliswaar ‘standaard’ beelden van de manager en de medewerkers die elkaar over en weer in stand houden. Jammer, want de meeste managers willen helemaal niet op deze manier leidinggeven. Zij waarderen juist de medewerkers die oplossingsgericht denken en verantwoordelijkheid nemen. De dialoog biedt in sommige gevallen hierin een oplossing. Niet altijd. Niet op het domein van de uitvoering. Daar werkt autoriteit beter. Maar hoe het werk strategisch goed aan te pakken en over het maken van beleid, dat weten de medewerkers zelf vaak heel goed. Op dit domein is het heel effectief om de dialoog aan te gaan.

Beter luisteren
Het leren voeren van de dialoog verloopt via de richtlijnen van respect en openheid. Dat moet groeien. Als de belangen en de wensen diep liggen, wordt het voeren van de dialoog geen makkelijk proces. Daarom gebruiken we voor onze studenten ervaringsgerichte oefeningen waarbij ze kennis combineren met hun gevoel. Ze leren bewust te zijn van hun eigen oordeel en dit ‘even te parkeren’ zodat ze beter kunnen luisteren naar hun gesprekspartner en zich open te stellen voor ervaringen van anderen. Daarnaast leren we de deelnemers op een congruente manier hun eigen belangen over te brengen. Het is een proces van oprecht luisteren en helder, open ‘zenden’. Zo ontstaat kruisbestuiving en kun je door dialoog komen tot geheel andere oplossingen.

Proces van bewustzijn
In tegenstelling tot technische processen kun je menselijke verhoudingen niet technisch managen. Daarmee moet je leren omgaan. Het idee van meten is weten, geldt niet voor menselijke relaties. Dat betreft een beeld uit de Verlichting. Het Nieuwe Geloof uit de zeventiende eeuw dat ervan uitging dat wat je niet kan zien ook niet bestaat. Bij mensgerichte relaties ligt dat anders. Ik zie dat onze studenten regelmatig hiermee worstelen. Autocratisch leidinggeven past over het algemeen binnen bepaalde situaties, maar niet in alle. Wij begeleiden hen in dit proces van bewustzijn dat je het anders wilt, de keuze voor een andere aanpak en dit goed in de praktijk brengen.”

Dr. Peter Berends heeft een Bachelor’s diploma in Business Administration van Universiteit Nyenrode en een Master en PhD in bedrijfseconomie van de Universiteit Maastricht. Daarnaast volgde hij opleidingen in bio-energetica, encountertherapie en systemische familietherapie. Hij is gespecialiseerd in organisatieontwikkeling en -verandering, leiderschap, en kennismanagement. Hij doceert vakken rond organisatietransformatie en is als coach/trainer betrokken bij leiderschaps ontwikkeltrajecten als ook bij de opleiding systemische familietherapie van LiSA.

In het Modular Executive MBA doceert Peter Berends de module Leiding geven aan Strategische Verandering en verzorgt hij coaching en intervisie in het kader van het Leadership Development Traject.

Dit bericht werd geplaatst in Economie, Leiderschap, MBA. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s