Druk duurzaamheid uit in cijfers!

MBA Class ExperienceVoor grote ondernemingen is duurzaam ondernemen steeds vaker een belangrijk onderdeel van de core business. Duurzaamheid hoort bij de strategie van het bedrijf, heeft een grote impact op de winstgevendheid en moet dus feitelijk óók een belangrijk aandachtspunt zijn voor de afdeling Finance & Control. Desondanks heeft 84% van de ondernemingen het onderwerp duurzaamheid formeel nog steeds niet geïntegreerd in de (financiële) bedrijfsvoering. Volgens professor dr. Philip Vergauwen kunnen bedrijven dit niet langer verantwoorden. “Het wordt de hoogste tijd dat duurzaam ondernemen zijn softe imago verliest en wordt uitgedrukt in harde cijfers. Duurzaamheid is tenslotte een strategische tool waarmee je geld wilt verdienen.”

In Maastricht University was onlangs een openbaar toegankelijke MBA Class Experience op het gebied van financieel management. Professor Philip Vergauwen laat op speelse wijze zien hoe theorie en praktijk elkaar op slimme wijze kunnen versterken. Het thema van de dag is ‘sustainability’ (duurzaamheid). Dit is op het eerste gezicht verrassend omdat je dit onderwerp nu niet direct associeert met financieel management. Philip Vergauw vindt echter dat duurzaam ondernemen een dusdanig grote vlucht heeft genomen, dat je dit verschijnsel zo goed als mogelijk moet becijferen.

“Het wordt de hoogste tijd om eens op een harde manier naar duurzaam ondernemen te kijken”.

“Een CEO die denkt dat het niet nodig is om duurzaamheidsissues strategisch én financieel in zijn bedrijfsvoering te integreren, is naïef”, meent de professor. “Het excuus dat je immateriële zaken of toekomstige ontwikkelingen niet zo goed in kaart kan brengen voldoet niet langer. Er zijn tegenwoordig namelijk goede tools om zaken als risico’s, bedrijfsimago, toekomstige kansen en andere immateriële zaken cijfermatig in kaart te brengen. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de CO2-emissies, waar inmiddels uitgebreid en effectief cijfers aan zijn gehangen. Voor sustainability-reporting zijn tegenwoordig meerdere professionele modellen beschikbaar. Een goed voorbeeld is het Epstein-model dat op slimme wijze duurzaamheid in de bedrijfsvoering weet te integreren. Maar er zijn ook tal van andere modellen waarmee je de  plussen en minnen van duurzaam ondernemen in strategie en cijfers om kunnen zetten.”

Ondubbelzinnig wordt duidelijk dat losse duurzame projecten, die niks met je core business  te maken hebben, weinig hout snijden. Een tuiniersbedrijf dat computers schenkt aan een basisschool is op zich natuurlijk positief bezig, maar er is geen sprake van duurzaam ondernemen. Computergigant DELL doet met een uitgebreid recyclingprogramma aanzienlijk beter. In eerste instantie kost dit programma duidelijk geld, maar op den duur gaat deze vernieuwende aanpak van DELL absoluut geld opleveren. Dit komt vooral doordat grondstoffen steeds schaarser en dus duurder worden. Boevendien werkt DELL op deze manier aan een positief duurzaam imago en ook dat heeft een aantoonbare waarde. “Maatschappelijk verantwoord ondernemen moet toegevoegde waarde hebben, omdat het anders geen houdbaar concept is”, aldus Vergauwen. “Het gaat alleen maar goed wanneer winstgevendheid en duurzaamheid hand in hand gaan. Het wordt de hoogste tijd om eens op een harde manier naar duurzaam ondernemen te gaan kijken. Door geld te verdienen met groen ondernemen is er letterlijk sprake van people, planet en profit!” Een kleine Nederlandse producent van chocolade laat op uitstekende wijze zien hoe je maatschappelijk verantwoord ondernemen effectief in kunt vullen. Het bedrijf steunt een school in Kenia en verzorgt daar tevens ‘cacaoscholing’. Boeren wordt op systematische wijze geleerd hoe ze de beste kwaliteit cacao kunnen oogsten. Dankzij dit scholingsprogramma is de efficiency van de boeren de laatste jaren met achthonderd  procent omhoog gegaan!  “Deze slimme investering in de logistieke keten is duurzaam én renderend”, legt Vergauwen uit. “Zowel de boeren (meer kennis, meer omzet, meer zekerheid) als de chocoladefabrikant (hogere kwaliteit, hogere volumes en betrouwbare leverancier) doen met dit concept hun voordeel.  Mijn kernboodschap is dat duurzaam ondernemen geen wereld apart moet zijn. Zodra het voor jou een andere planeet is, kun je het beter niet doen. Het is meestal niet nodig om ver te zoeken, de beste duurzame mogelijkheden worden regelmatig in ‘de achtertuin’ gevonden. Slimme succesvolle ondernemingen hebben trouwens al sinds jaar en dag diverse activiteiten die je als duurzaam kunt labelen. De allergrootste spelers in de wereld hebben inmiddels vrijwel allemaal duurzaamheid in hun missiestatement en bedrijfsbeleid  geïntegreerd. Het is nu zaak dat ook MKB-bedrijven hun weg op dit terrein gaan vinden, want een beetje ondernemer kan de komende jaren niet meer aan het thema duurzaamheid ontsnappen.”

(Door drs. Peter Swelsen, Limburg Onderneemt, uitgave week 44 ).

Dit bericht werd geplaatst in MBA, Profit revisited en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s