Duurzaamheid vanuit strategisch perspectief

Giselle Weybrecht brengt puzzelstukjes van duurzaamheid samen

“Duurzaamheid, het is inmiddels een enorm complex containerbegrip. Het heeft zoveel verschillende aspecten dat het bijna onmogelijk is om de volledige omvang te bevatten. Echter duurzaamheid is een kwestie van doen. Het betreft geen ‘rocket science’. Het begint met commitment van mensen om ermee te willen beginnen. Opvallend is dat bedrijven die succesvol zijn in duurzaamheid zoeken vanuit hun eigen sterkten en identiteit.

Elke onderwijsmodule van het Modular Executive MBA organiseren we een event over duurzaamheid waarbij we een interessant en actueel onderwerp belichten, zoals afgelopen najaar met Giselle Weybrecht over haar boek
“The Sustainable MBA:  The Manager’s Guide to Green Business”.

Afkomstig van de Dominicaanse Republiek werkte Giselle Weybrecht aanvankelijk aan de ontwikkeling van duurzaamheid voor de Verenigde Naties. Om zich breder te ontwikkelen startte ze in 2005 aan het MBA-programma van de London Business School en ontdekte dat in de meerderheid van de MBA-programma’s duurzaamheid niet is geïntegreerd. Een gemiste kans. Dit betekent dat duizenden nieuwe managers in de toekomst organisaties leiden zonder actuele kennis van duurzaamheid. Met haar boek wil ze organisaties en individuen op heldere wijze informeren over duurzaamheid, inclusief adviezen en instrumenten. Het boek bevat de resultaten van meer dan honderd interviews wereldwijd met experts. Momenteel reist Giselle Weybrecht over de gehele wereld om te werken voor regeringen, universiteiten, NGO’s, bedrijven, sociale ondernemers en geeft colleges aan studenten. Daarnaast schrijft ze voor verschillende bladen, waaronder The Economist en Forbes en is ze auteur bij PRiMETime, een blog in samenwerking met UN Global Compact.

De grote diversiteit, van economie, ethiek, processen tot strategie, vormt volgens Giselle Weybrecht de uitdaging, maar ook de frustratie van duurzaamheid. Je kunt het op zo veel manieren in de praktijk brengen. In een organisatie en persoonlijk; uiteindelijk draait het om de balans. Niet makkelijk in een dynamische economie waar winstmaximalisatie en efficiëntie de boventoon voert. Toch passeert tijdens de bijeenkomst met Giselle Weybrecht een groot scala aan instrumenten, richtlijnen, technieken en concepten die je kunt gebruiken in een duurzame praktijk. Tips en tricks hoe je groen kunt opereren in je baan, hoe je deze ideeën verkoopt binnen je team, als consument duurzame beslissingen neemt, duurzame bijeenkomsten organiseert en een overzicht van spannende trends in duurzaamheid wereldwijd. Het begint vaak met het vervangen van koffie en thee met Fair Trade producten in bedrijfskantines en bedrijfs- en ketenprocessen duurzaam her te structureren tot sluitende processen. Neem Coca Cola die de milieu-impact van zijn verpakkingen in de VS zo klein als mogelijk wil maken. Het bedrijf maximaliseert het gebruik van herbruikbare grondstoffen door het equivalent van 100% van hun verpakkingen in te zamelen en hiervoor werkt aan het produceren van lichtere verpakkingen, het stimuleren van recycling en het hergebruiken van materiaal als grondstof. In Limburg hebben DSM en Gulpener brouwerij veel ervaring met duurzaamheidprojecten. Zo toont Giselle Weybrecht aan dat – wie zoekt – nagenoeg altijd de juiste aanknopingspunten voor duurzaamheid vindt. Opvallend hierbij is dat bedrijven die succesvol trends in duurzaamheid neerzetten, zoeken vanuit hun eigen sterkten en identiteit.

Kortom, duurzaamheid betreft een onderwerp dat ons allemaal moet interesseren. Het boek The Sustainable MBA, the manager’s guide to greenbusiness is samengesteld zoals een MBA-opleiding en slaat de bruggen tussen duurzaamheid en Accounting, Economie, Ondernemerschap, Ethiek, Finance, Marketing, Organisatie, Gedrag, Processen en Strategie. Een gids die de vele puzzelstukjes van duurzaamheid bijeen brengt. De achterliggende gedachte is dat iedereen vanuit zijn eigen vakgebied aan duurzaamheid moet werken. Dat is ook de aanpak van de Maastricht MBA waar we verschillende aspecten van duurzaamheid, zoals groene energie of duurzame sociaal ondernemen in elke lesweek en tijdens de internationale weken behandelen.”

Boris BlumbergBoris Blumberg werkt als universitair docent bij de vakgroep organisatie en strategie en is tevens academisch directeur van het MBA programma aan de School of Business and Economics van de Universiteit Maastricht. Boris is gepromoveerd in de organisatiesociologie aan de Universiteit Utrecht en heef een MSc in bedrijfseconomie van de Universiteit Mannheim in Duitsland. Daarnaast was hij als gastonderzoeker verbonden aan de Booth Business School van de University of Chicago en aan de Haas Business School van de University of California at Berkeley. Zijn onderzoek richt zich met name op sociale netwerken en entrepreneurship. Daarnaast heeft Boris ook belangstelling voor methodologische vraagstukken. Zo is hij hoofdauteur van het leerboek “Business Research Methods”, een van de meest gebruikte leerboeken over onderzoeksmethoden in Europa.

Meer lezen over dit onderwerp?
http://www.thesustainablemba.com
http://primetime.unprme.org
http://www.grli.org
http://www.eabis.org

Dit bericht werd geplaatst in Leiderschap, Maatschappelijk verantwoord ondernemen, Sustainability en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s