Je businessmodel op één A4

businessmodelJe businessmodel op één A4. Het kan met het Business Model Canvas van de Zwitser Alex Osterwalder. Ondernemers krijgen, volgens prof. dr. Jan Cobbenhagen van Maastricht University, hiermee beter inzicht welke onderdelen in hun businessmodel een rol spelen en hoe ze zich tot elkaar verhouden.

 

Businessplannen die niemand tot last zijn, hebben meeste kans op succes
Het Business Model Canvas is niet alleen relevant voor starters. Juist ook voor bestaande bedrijven een ‘must’ om hun business model eens vanaf een afstandje te bekijken en te verbeteren. Business Model Canvas neemt verouderde businessmodellen op de schop om ondernemingen van de toekomst te ontwerpen. Een handboek voor visionairs, game changers en uitdagers. “Eenvoudig, relevant en intuïtief te begrijpen,” stelt Cobbenhagen, “met de essentie op één A4.

Het Business Model Canvas biedt bovenal de mogelijkheden om eens van andere, nieuwe, perspectieven te bekijken hoe je waarde levert en behoudt voor je klanten. Waarde wordt hierbij gezien als iets subjectiefs en bekeken vanuit de klant. Het Business Model Canvas gaat er dan ook niet zonder meer vanuit dat wie betaalt, ook bepaalt. Juist de innovatieve en onderscheidende businessmodellen doorzien de toekomst. Noodzaak. Zeker in deze tijd waarbij de focus op productinnovatie niet meer voldoende is. Het Business Model Canvas levert een methode om het proces van ontwerpen en testen te faciliteren.”

Ook het Business Model Canvas gaat in principe uit van de geijkte aspecten van het businessmodel, zoals klantsegmenten, waardeproposities, inkomstenstromen en kostenstructuur. Maar zet ze in nieuwe verhoudingen tot elkaar. “Uiteindelijk begint het allemaal met het zien van een opportuniteit,” stelt Cobbenhagen. “Een briljant idee om een vraag te creëren of een behoefte te vervullen. In de praktijk zie ik dat de rasondernemers vervolgens uitgaan van hun eigen kracht/visie en dit als richtlijn hanteren bij het zoeken naar de middelen. Zij blijven dicht bij hun waardepropositie. Een voorbeeld hiervan is vliegtuigmaatschappij Ryanair. Hun hele business model is gericht op het verlagen van de kosten van het vervoeren van een passagier. Dat is hun waardepropositie. En dat lukt hen. Dankzij optimalisatie van hun verdienmodel. Een belangrijke geldstroom genereren zij uiteindelijk vanuit overheden. Over de gehele wereld zijn er regionale overheden bereid Ryanair een toelage te geven voor elke toerist die zij naar hun gebied vervoeren. Daar vaart de lokale economie immers wel bij.”

Kenmerkend bij veel businessplannen is dat je er, als ondernemer, min of meer verliefd op wordt. “Maar een businessplan is niet meer dan een combinatie van hypotheses,” waarschuwt Cobbenhagen. “Het is daarom goed om hiervoor de tijd te nemen en pas je bedrijf te bouwen als je de hypotheses hebt geverifieerd. Ga eens in gesprek met je klanten; de resultaten kunnen heel verrassend zijn. Bovenal zie ik dat businessplannen die ieders vriend zijn – je levert business – en tegelijkertijd niemands vijand – je haalt geen business weg – meer kansen op succes hebben. Zeker als het een startup betreft. Daarmee ben je niet bedreigend voor de gevestigde orde en kun je een positie opbouwen. Je bent niemand tot last en levert mogelijk extra business.”

Prof. Dr. Jan Cobbenhagen is bijzonder hoogleraar “Ondernemerschap” aan de Maastricht University School of Business and Economics en treedt rgelmatig op als docent in maatwerk programma’s van de afdeling Postgraduate Education. Daarnaast is hij algemeen directeur van de Universiteit Maastricht Holding b.v.  (“corporate venturing”  holding van de UM) en directeur/mede-eigenaar van Smart Capital Network (Venture Capital investeringsmaatschappij).

Tekst: Drs. Jacqueline Munnichs / Bron: Limburg Onderneemt

Dit bericht werd geplaatst in Economie, Marketing, Strategisch Management. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s