Dr. Elisabeth Brüggen in the Spotlight

lisa_bruggenMijn naam is Elisabeth ‘Lisa’ Brüggen (36). Ik ben als universitair hoofddocent marketing verbonden aan de School of Business and Economics van Maastricht University. Mijn specialisatie is servicemarketing. Mijn vrije tijd breng ik het liefst met mijn man en twee dochters door. Daarnaast ga ik regelmatig joggen. Ook zing en lees ik graag.

Marketing is een spannend vakgebied. Het maakt gebruik van inzicht uit de psychologie, maar ook van kwantitatieve methoden. Het ene moment ben je bezig met het bestuderen van het gedrag van mensen, het andere met het analyseren van gegevens. Die diversiteit maakt marketing zo leuk. Marketing is ook een dynamisch vakgebied. Het nieuwste fenomeen op marketinggebied bijvoorbeeld is big data. Dat is eenvoudig gezegd een enorme verzameling gegevens. De grote uitdaging is deze complexe data te analyseren en te vertalen naar informatie en nieuwe inzichten. Deze inzichten kunnen bedrijven helpen bij het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten, en hen helpen klantgerichter te werk te gaan.

Ik ben naast het reguliere onderwijs betrokken bij vrijwel alle marketinggerelateerde opleidingen en cursussen voor professionals. Zowel bij het executive MBA-programma als bij managementcursussen en maatwerktrajecten voor organisaties.

Ik ben onder andere betrokken bij het MBA-programma, waarvoor ik de module Strategische Marketing verzorg. In deze module gaan we onder andere in op de waardepropositie van een bedrijf – wat heb je de klant te bieden wat je concurrent niet heeft? Ook gaan we in op klantwaardering. Dat draait vooral om de vraag welke klanten het waardevolst zijn voor je bedrijf. Verder kijken we in deze module ook naar waardecreatie, hoe medewerkers die direct contact met de klant hebben waarde kunnen toevoegen en creëren. Tot slot komt ook het onderwerp prijsstrategie aan bod. Veel bedrijven hanteren nog cost-plus pricing, terwijl customer value-based pricing een bedrijf veel meer kan opleveren.

In de module Strategische Marketing van de Management Essentials-opleiding komt ook het onderdeel over waardepropositie aan bod. Daarnaast gaat het in deze cursus over consumentengedrag, brand- of merkenmanagement en communicatie.

Bij al onze programma’s staat de combinatie van academische kennis en praktische toepasbaarheid centraal. De deelnemers leren niet alleen van de kennis die wij als docenten met ze delen, maar vooral door deze kennis direct toe te passen op hun eigen praktijkcases en door te leren van de ervaringen van de andere deelnemers.

Regelmatig wordt onze expertise op het gebied van servicemarketing ingehuurd door dienstverlenende bedrijven. In zo’n maatwerkprogramma draait het in feite om klantgericht werken. Met het Customer Journey Model brengen we de klantreis in kaart en de momenten waarop een klant in contact komt met het bedrijf, de zogenaamde touchpoints. Het Gap Model laat zien waar er gaten zitten in de dienstverlening en wat er te verbeteren valt. Een blueprint of blauwdruk beschrijft tot in detail alle processen in de organisatie en helpt een bedrijf bij het optimaal inrichten van zijn bedrijfsprocessen. Dat is bij een dienst veel lastiger dan bij een product. Tot slot besteden we ook aandacht aan zogenaamde hybrid offerings. Dat zijn combinaties van producten en diensten die je aan je klant kunt aanbieden.

Momenteel ben ik druk bezig met de voorbereiding van het programma Leading Business Services. Dit programma wordt in opdracht van Philips, Vanderlande Industries en Océ in samenwerking met Rotterdam School of Management ontwikkeld en gaat in september van start. Het programma ondersteunt productiebedrijven in de transitie naar serviceverlenend bedrijf.

Dit bericht werd geplaatst in Economie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s