Dr. Boris. F. Blumberg in the Spotlight

boris blumbergIk ben Boris Blumberg, Academic Director MBA Programmes bij de divisie Postgraduate Education van de School of Business and Economics. Tevens ben ik als universitair docent betrokken bij de vakgroep Organisation and Strategy.

Ik heb een MSc Bedrijfskunde van de Universiteit van Mannheim met specialisaties in cost accounting, marketing en psychologie. In Utrecht ben ik in de sociologie gepromoveerd. Ik heb een breed interessegebied. Wellicht is het hieraan te danken dat ik van onderzoeksmethodologie houd en een boek heb geschreven over onder andere dit onderwerp: Business Research Methods (McGraw-Hill Education), dat binnen Europa aan veel universiteiten wordt gebruikt.

Eigenlijk heb ik vier liefdes: strategisch management, ondernemerschap, sociale netwerken en methodologie. Het leuke aan de eerste twee is dat de onderliggende processen zeer complex zijn, heel veel perspectieven bieden en gepaard gaan met een hoge mate aan onzekerheid. Vooraf weet je dus eigenlijk heel weinig en zelfs achteraf kun je niet alles verklaren. De laatste twee zijn dan eerder het tegenovergestelde, namelijk goed af te perken en vrij gestructureerd. Je kunt netwerken en methoden natuurlijk ook zeer complex maken, maar de onderliggende principes zijn eigenlijk eenvoudig. Een ontwikkeling die zich op nagenoeg alle gebieden voltrekt, is dat de methodologische eisen veel hoger worden; men probeert echt de dynamiek van processen te begrijpen. Aan de andere kant neemt ook het besef toe dat er vaak niet één recept voor alle situaties is en de context zeer bepalend is.

Als Academic Director ben ik medeverantwoordelijk voor het hele programma. Samen met mijn collega’s bepaal ik waar we de accenten in het programma leggen. Zo hebben we bijvoorbeeld in samenwerking met de Maastricht School of Management (MSM) de laatste maanden de doelstellingen en structuur van de nieuwe Maastricht MBA uitgewerkt. De Maastricht MBA verenigt onze deeltijd executive MBA met de voltijdse residential MBA en biedt bijvoorbeeld management executives en consultants de mogelijkheid om naast hun baan te studeren.

In de Maastricht MBA geef ik het vak Strategic Management. Het mooie aan dit vak is dat er geen juiste antwoorden bestaan; er is niet één goede strategie, maar meerdere wegen leiden zogezegd naar Rome. Een recent voorbeeld is dat General Motors (GM) heeft besloten 90% van de uitbestede IT terug te halen. Tegelijk heeft Daimler besloten juist méér IT uit te besteden – welke strategie is dan de betere? In de cursus analyseren en bediscussiëren we dergelijke vraagstukken. Ook vertalen we dit naar de organisaties waar de cursisten werkzaam zijn. Voor mij is het van belang dat studenten beseffen dat je alleen een beslissing kunt nemen als je meerdere opties hebt, waarvan je niet weet welke de beste is. Immers, als de beste optie bekend is, valt er eigenlijk niks meer te kiezen.

De kracht van de Maastricht University? Dat we nooit moe worden te experimenteren met nieuwe onderwijsvormen en zo in een haast evolutionair proces het onderwijs doorontwikkelen. Natuurlijk is niet elk leuk idee een succes, maar wij durven ideeën te toetsten en leren zo wat wel en wat niet werkt. Met name in het onderwijs voor professionals betekent dit dat wij eigenlijk geen docenten meer hebben, maar vakkundige moderatoren, die het leerproces faciliteren door ten eerste interactie tussen participanten te bevorderen en ten tweede participanten uit hun comfortzone te halen, zodat zij gemakkelijker dingen in een ander perspectief kunnen zien.

Ik denk dat in al onze programma’s – Maastricht MBA en onze andere Executive Programmes – studenten profiteren van hun wederzijdse professionele ervaring. De mooiste momenten zijn eigenlijk niet als iemand vertelt hoe zijn bedrijf succesvol een nieuw product heeft geïntroduceerd, maar als wij praten tegen welke barrières men is aangelopen.

Ik werk met veel plezier hier, omdat mijn idee dat managementonderwijs vooral gericht moet zijn op een betere wereld en niet alleen op winstmaximalisatie binnen de School of Business and Economics en de divisie Postgraduate Education breed wordt gedragen. Zelfontplooiing is een hoog goed, maar als mensen komen wij pas ten bloei in een samenleving.

 

Dit bericht werd geplaatst in MBA, Strategisch Management, strategisch opleiden en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s