Roel Meijers: “Ik ben een academicus én een practitioner”

Roel3Over strategie
Een strategie is heel simpel gezegd vandaag op de toekomst anticiperen om je ambitie en visie over-morgen te realiseren. Dat doe je op basis van wat je vandaag weet. Korte termijn in perspectief van de lange termijn. Ik heb affiniteit met gevoelige sectoren zoals de zorg, die zich momenteel in een spagaat bevindt. Geen andere sector heeft zoveel behoefte aan een heldere visie en duidelijke strategie. Een voorbeeld: als je weet dat mensen steeds ouder worden en er steeds meer ouderen bijkomen, kun je op je vingers natellen dat de zorgvraag toeneemt. Als je daar tegenover stelt dat er minder geld beschikbaar komt om in die behoefte te voorzien, snap je dat die sector in de problemen zit.

Een strateeg is geen waarzegger; ik kan de toekomst evenmin voorspellen als een schaker de volgende zet van zijn tegenstander. Ik kan een trendanalyse doen om te kijken welke kant we opgaan, maar de precieze richting weet ik ook niet. Dat weet niemand. Je kunt ook maar beperkt vooruitkijken. Een halfjaar, een jaar maximaal, maar geen drie of vijf jaar. Wel kun je voor de  lange termijn verschillende toekomstscenario’s ontwikkelen. Zo’n scenario fungeert als een venster op de toekomst. Daar moet ook altijd een worstcasescenario bijzitten, al kijken de meeste mensen liever niet door dat venster …

Maatschappelijke issues houden mij bezig, ja. Ik stel regelmatig maatschappelijke problemen aan de kaak en plaats ik vraagtekens bij vrij fundamentele aannamen die in onze samenleving heersen. Mijn doel? De zaak in beweging krijgen, aanzetten tot verandering. Onze maatschappij staat aan de vooravond van een enorme demografische transitie, waarop beleidsmatig moet worden geanticipeerd.

Over uitdagingen en zijn rol als docent
Strategisch management houdt zich bezig met ‘lastige’ vragen, maar ik houd wel van een uitdaging. Ook privé. Zo leer ik momenteel accordeonspelen. Dat is knap lastig voor iemand die van huis uit violist is.

Als docent ben ik enerzijds academicus, anderzijds een echte practitioner. Ik sta al zowat mijn hele loopbaan met mijn voeten in het werkveld. Dat komt hier, op de universiteit, in een praktijkgerichte cursus als Strategisch Management uitstekend van pas. In mijn carrière heb ik alles wel zo’n beetje gezien en ben ik binnen geweest bij zowel private als publieke organisaties. Om inspirerende praktijkvoorbeelden zit ik derhalve allerminst verlegen. Op een droog theoretisch verhaal zul je mij niet zo snel betrappen.

Mijn doel als docent is telkens, en daar slaag ik goed in, al zeg ik het zelf, om mensen naar huis te sturen met handvatten om het probleem waar ze mee binnenkwamen beet te pakken. Ze kunnen het vraagstuk beter managen en in sommige gevallen keren ze zelfs met een concrete oplossing huiswaarts. Die heb ik dan niet verzonnen, dat hebben ze samen met hun medecursisten gedaan. Ik structureer vooral het proces en reik ze bouwstenen aan. Op het einde moeten ze daar zelf een samenhangend bouwwerk van maken. Vaak zijn de organisatorische vraagstukken die cursisten inbrengen inhoudelijk niet eens zo heel complex, maar zijn het preoccupaties die een oplossing blokkeren.

Over ‘ik’, ‘wij’ en de ‘anderen’
Het meest fundamentele spanningsveld in het leven is dat tussen ‘ik’ en ‘de ander(en)’. Tussen ‘Eigen’ belang en ‘Andermans’ belang.  ‘Ik’ en ‘anderen’ kunnen samen  ‘wij’ vormen, zoals in een gezin, vriendengroep of een organisatie. Publieke organisaties heten vaak maatschappelijk georiënteerd (andermans belang) te zijn en bedrijven winst georiënteerd (eigen belang). Toch zie je ook binnen de publieke sector veel “ik”-gedrag gericht op het eigenbelang van de publieke organisatie. Dat noem ik de “verantwoordingscultuur”. Een belangrijk onderdeel van mijn colleges en mijn adviespraktijk is mensen daarvan bewust te maken.

Over verantwoording en verantwoordelijkheid
Organisatorisch succes is vaak een kwestie van mensen in hun kracht zetten. Iemand die in zijn kracht staat doet dingen waarin hij gelooft en waar hij uiteindelijk ook verantwoordelijkheid voor wil dragen. Binnen veel organisaties, vooral in de overheid en de zorg, kan iemand prima verantwoorden waarom hij zus en zo heeft gehandeld. Daarvoor hoef je alleen maar naar een protocol te wijzen. Maar of dat handelen ook verantwoordelijk was naar de mensen die het uiteindelijk aangaat? Was het in hun belang of toch in het eigenbelang van de organisatie?

Over culturele verschillen
Hoe ik als Groninger in Limburg verzeild ben geraakt? Via mijn ex-partner. Ik voel me hier in de regio erg thuis. Als student meed ik Maastricht liever. Je kwam er als tussenstaander lastig tussen.
Tegenwoordig is Maastricht, mede met dank aan de universiteit, veel internationaler. Ik ben hier als ‘stijve’ noorderling prima op mijn plek in het Bourgondische zuiden. De cultuur spreekt mij erg aan. Hier is naast resultaat de relatie erg belangrijk. Dat vind ik prettig. Maastricht beschikt over een internationale allure, maar is tegelijkertijd klein genoeg om overzichtelijk te zijn. Dat is een belangrijke kwaliteit van de stad.

Roel Meijers, geboren in 1953 in Groningen. “Aan de Rijksuniversiteit aldaar heb ik neerlandistiek en filosofie gestudeerd en daarna aan diezelfde universiteit jaren gedoceerd. Het onderzoek dat ik deed naar probleemoplossing in wetenschappelijk onderzoek, bleek ook toepasbaar in de bestuurskamer. Zo heb ik de academische wereld achter mij gelaten en ben ik de advieswereld ingerold.

Ik ben uiteindelijk gaan werken voor Capgemini. Daar ben ik een tijdje vicepresident van de business consulting unit geweest. Sinds 2003 heb ik mijn eigen adviespraktijk en tegenwoordig ben ik met Bob de Wit mede-eigenaar en directeur van de bedrijven Strategy Works en Strategy Academy. Deze bedrijven hebben tot doel een brug te slaan tussen de academische wereld en het bedrijfsleven. Zodoende ben ik ook als gastdocent verbonden aan Maastricht University. Ik ben kerndocent Strategisch Management,een zelfstandige cursus en tevens één van de acht modules van de bredere Management Essentials Opleiding , een managementcursus die professionals helpt bij het doorgronden van strategische vraagstukken. Ook ben ik docent van de driedaagse cursus Strategisch Management in de Zorg en geef ik les in maatwerk trajecten“.

Dit bericht werd geplaatst in Economie, Maatschappelijk verantwoord ondernemen, Strategisch Management. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

