Waardecreatie door betere of nieuwe dienstverlening

LM Maastricht sessie 2Hoogwaardige mondiale spelers en opererend in niche markt. Dat betreft in een notendop de  kenmerken van veel Limburgse maakbedrijven. Economisch gezien een van de belangrijkste  sectoren in de provincie. Negen van deze Limburgse maakbedrijven onderzoeken momenteel de
transformatie van een product-georiënteerde naar een diensten-georiënteerde onderneming.
Recentelijk zijn zij gestart met het InnovatieAssitentie-traject ‘Waardecreatie door betere of nieuwe  dienstverlening’ van Maastricht University School of Business ad Economics (SBE). Het programma  betreft een van de vier speerpunten van het ondersteuningsprogramma LimburgMakers,
ontwikkeld door NV Industriebank LIOF, Kamer van Koophandel en Provincie Limburg.

Een goede basis voor verdere groei.
Het doel van de InnovatieAssistentie-trajecten van LimburgMakers is om service georiënteerde  bedrijvigheid (verder) te ontwikkelen bij innovatieve MKB maakbedrijven en op deze manier hun  concurrentiekracht, en dus van deze sector structureel, te versterken. Een goede basis voor  verdere groei. Deze aanpak is gebaseerd op het European Service Innovation Scoreboard (ESIS)  van het European Service Innovation Centre (ESIC), een analyse die de impact toont van het  integreren van innoverende service georiënteerde bedrijvigheid binnen organisaties. ESIS geeft niet alleen een goed inzicht in de positieve effecten voor deze specifieke ondernemingen, het toont
eveneens de structureel positieve werking op de gehele regio.

Dat vergt een andere kijk
Zo’n transitie is alleen mogelijk door het ontwikkelen een nieuw verdienmodel gebaseerd op  diensten in plaats van producten, stelt Charles Mevis, Programmamanager Ontwikkeling &  Innovatie bij LIOF en programmamanager LimburgMakers. “Dat vergt een andere kijk: op de  producten, de klanten en de markt. Bijna als vanzelfsprekend betekent het dat de organisatie zelf  ook mee zal veranderen. Met andere woorden, de impact op de organisatie, maar zeker op het  bedrijfsresultaat kan aanzienlijk zijn. Ook educatie is hierbij essentieel. Er is voor de maakindustrie  veel kennis te verkrijgen bij Maastricht University SBE. Enerzijds is er daarom de Bootcamp waar  tijdens vijf intensieve sessies de bedrijven nieuwe kennis en inzichten vergaren en veel van elkaar
leren. Anderzijds ontwikkelen de masterstudenten van het vak Value Based Marketing strategische  oplossingen voor de deelnemende bedrijven. Een uitdaging. Zij gaan aan de slag met een echt  bestaand bedrijf, een bestaand probleem en een échte opdrachtgever die kritisch is. We hopen  natuurlijk dat hun interesse voor Limburgse MKB bedrijven duurzaam is.”

Nieuwe business modellen
“De deelnemende bedrijven betreffen een divers gezelschap,” stelt Benedict Persoon, Adviseur  Ondernemers Ondersteuning van Kamer van Koophandel. “Al tijdens de aftrap van het programma  is gebleken dat deze bedrijven – stuk voor stuk – bijna dagelijks de potentie zien voor nieuwe business modellen. Tijdens de eerste kennissessie appelleerde hieraan ook Prof. dr. Paul Iske, Professor Open Innovation and Business Venturing aan Maastricht University SBE, en al snel werd  bovendien duidelijk dat deze bedrijven enorme hoeveelheden data bezitten. De combinatie van de kennis met het product en de data is uniek. Het is niet één-twee-drie te kopiëren. Deze bedrijven  kennen de mogelijkheden van hun meerwaarde voor hun klanten. Daarnaast willen ze hier in de
regio blijven en vanuit het Limburgse verder groeien. Het stimuleren van innoverende service  georiënteerde bedrijvigheid bij deze innovatieve maakbedrijven gaat op deze manier hand-in-hand  met het versterken van de regio.”

Klik hier voor meer informatie

Tekst: Jacqueline Munnichs

Gerelateerde artikelen:

Sparren zorgt voor versnelling innovatie
Focus op nichemarkten geeft innovatieproces een boost
Segmentatie klanten als strategische basis servicegerichte organisatie

Dit bericht werd geplaatst in Economie, Maatschappelijk verantwoord ondernemen, Marketing, Strategisch Management, strategisch opleiden, Verandermanagement en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s