Sparren zorgt voor versnelling innovatie

De bedrijven Van Aarsen en Thermoflor zijn beide van oorsprong technisch georiënteerde familiebedrijven, die actief zijn in de Limburgse maakindustrie en inmiddels uitgegroeid tot mondiale spelers. Voor de toekomst voorzien ze dat after sales en services steeds belangrijker worden. Dat betekent een transformatie van inside-out denken naar outside-in denken. Een hele omslag. Het programma LimburgMakers ondersteunt hen met kennis, concepten en voorstellen voor de omschakeling naar een servicegericht bedrijf. LimburgMakers Het programma LimburgMakers is ontwikkeld door NV Industriebank LIOF, Kamer van Koophandel en Provincie Limburg en heeft als doel het structureel versterken van het concurrentievermogen van de Limburgse maakindustrie. Een van de vier speerpunten betreft het InnovatieAssitentie-traject ‘Waardecreatie door betere of nieuwe dienstverlening’ van Maastricht University School of Business ad Economics (SBE). Dat is er op gericht om deze product-georiënteerde bedrijven op weg te helpen in de transformatie naar meer diensten. Het traject bestaat uit twee delen. Het eerste onderdeel bestaat uit Value-Based Marketing projecten waar masterstudenten voor de bedrijven strategische oplossingen ontwikkelen. Het tweede onderdeel is de Bootcamp, waarbij deelnemers tijdens vijf sessies nieuwe kennis en inzichten krijgen aangereikt. van aarsenMondiaal onderscheidingsvermogen Van Aarsen bestaat sinds 1949 en is een mondiale speler voor het ontwikkelen, produceren en leveren van installaties voor de productie van veevoeder. Thermoflor startte aanvankelijk als vervaardiger van tuinkassen, maar begeeft zich inmiddels internationaal op het luxere segment waar steeds meer de focus ligt op het creëren van een comfortabele omgeving voor mensen. Beide bedrijven zien in after sales en services mogelijkheden om zich in de markt mondiaal te kunnen onderscheiden. “Wij zijn daarom bezig met het ontwikkelen van een afdeling voor Technical Customer Services,” licht Leo van Kan, Manager Technical Customer Service bij Van Aarsen, toe. “We volgden al enkele masterclasses via LIOF. Zo zijn we ook in aanraking gekomen met LimburgMakers. Het programma sluit goed aan bij onze ontwikkelingen.” thermoflorNaar outside-in Het vergt voor beide partijen een cultuuromslag om over te stappen van inside-out denken naar outside-in denken. “Wij zijn daarom al in een vroeg stadium gaan praten met diverse externe partijen,” vertelt Paul Salden, CFO van Thermoflor. “Om de markt te verkennen hebben we bijvoorbeeld architecten gevraagd welke mogelijkheden zij zien met onze producten.” Bij Van Aarsen hebben ze reeds enkele concepten ontwikkeld voor de transitie naar een servicegericht bedrijf. “Die hebben we voorgelegd aan de studenten om er out-of-the-box mee aan de slag te gaan en er strategische oplossingen voor te ontwikkelen. Daarnaast hebben we hen ook gevraagd om onze klanten verder te rubriceren. Want als mondiale speler zijn er grote verschillen tussen onze klanten. Niet alleen qua cultuur, ook wat betreft taalbarrières, betalingsverkeer, etc. Dat vergt elke keer een andere aanpak.” Praktisch toepasbaar Tijdens bootcamps – of te wel de intensieve kennissessies bij Maastricht University – zien beiden hoe ze hun aanpak ook met feiten en argumenten kunnen onderbouwen. “Juist omdat we zelf al halverwege zijn met de innovatie-ontwikkelingen kunnen we de methodes en kennis heel praktisch toepassen,” aldus Paul Salden. “Ook merk ik dat in de internationale omgeving van de universiteit vanuit een breder perspectief wordt gekeken.” Leo van Kan knikt bevestigend: “Daarnaast is het natuurlijk inspirerend om met andere partijen uit de Limburgse maakindustrie bij elkaar te zitten. Dat levert veel herkenning op. Het sparren met zo’n diversiteit aan partijen heeft een versnellende werking op het innovatieproces; het geeft ideeën en plannen sneller vorm.”

Klik hier voor meer informatie

Tekst: Jacqueline Munnichs

Gerelateerde artikelen:

Waardecreatie door betere of nieuwe dienstverlening
Focus op nichemarkten geeft innovatieproces een boost
Segmentatie klanten als strategische basis servicegerichte organisatie

Dit bericht werd geplaatst in Economie, Strategisch Management, strategisch opleiden, Verandermanagement. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s