Focus op nichemarkten geeft innovatieproces een boost

greenhousesInnoveren wordt vaak geassocieerd met grootse veranderingen. Met het bedrijfsonderdeel Bright Buildings wil Thermoflor, internationale leverancier van transparante, demontabele gebouwen, echter de niche opzoeken. Het bedrijf onderzoekt daarom de ontwikkelingsmogelijkheden die juist dichtbij de organisatie staan om zo te kunnen groeien. Dat betekent dus geen grootse en grootschalige veranderingen. Bij Maastricht University werkten Masterstudenten van het vak Value Based Marketing met vijf teams gedurende zes weken diverse strategische oplossingen uit voor Bright Buildings van Thermoflor.

Innovatief en hoogwaardig
Thermoflor startte zo’n 130 jaar geleden als vervaardiger van tuinkassen. Met Bright Buildings richt ze zich inmiddels internationaal op het luxere segment waar steeds meer de focus ligt op het creëren van een comfortabele omgeving voor mensen. Het bedrijfsonderdeel ontwikkelt en bouwt lichte, heldere en ruimtelijke gebouwen met als doel een aangenaam binnenklimaat, minder gezondheidsklachten en betere leer- en werkprestaties. De glasconstructies bieden namelijk de mogelijkheden om uiteenlopende ruimtes relatief eenvoudig te overkappen. Door de jaren heen heeft Bright Buildings een reputatie opgebouwd als betrouwbare leverancier van innovatieve en hoogwaardige producten.

Turnkey project
Tijdens het ‘final event’ presenteerden de studenten per team hun strategische oplossingen aan de jury, die bestond uit de directie van Bright Buildings, academici en partners in het LimburgMakers programma. Robin Pustjens van het winnende team, licht toe: “Bright Buildings onderscheidt zich in de markt door de flexibiliteit van hun transparante, demontabele, gebouwen en de mogelijkheden om, afhankelijk van de wensen, nieuwe functionaliteiten toe te kunnen voegen. Uniek is dat Bright Buildings het gehele traject, als een turnkey project, aan haar klanten kan bieden: van planning, ontwerp, productie, bouwen tot de inrichting. Ondanks diverse succesvolle – en in het oog springende – projecten, is Bright Buildings echter een relatief kleine organisatie gebleven met circa zestig medewerkers op permanente basis.

Niche en standaardiseren
Het winnende team kwam niet met één strategische oplossing maar met diverse oplossingen. “Onze strategische oplossingen kunnen volgtijdelijk worden doorgevoerd waardoor ze elk de volledige aandacht kunnen krijgen,” vertelt David Galitzki, student van het winnende team. “We hebben gekozen voor drie specifieke takken: autodealers, horeca en tennishallen. Hier kunnen transparante gebouwen een essentiële bijdrage leveren. Het zijn stuk voor stuk sectoren waar al veel met transparante gebouwen wordt gewerkt. Bright Buildings zal hiermee weliswaar de niche opzoeken en zal ook maatwerk moeten leveren. Overigens zijn dat aspecten waarin ze erg goed zijn. Maar per sector kunnen ze deze processen in hoge mate standaardiseren en een essentiële efficiencyslag maken. Zo dalen de productiekosten.”

Klantbeleving
Een ander voordeel van de geselecteerde sectoren is dat hierin eveneens vaak ‘medium’ partijen gelijk aan Thermoflor/Bright Buildings – met een platte organisatie en korte communicatielijnen – actief zijn. “Op deze manier zullen deze bedrijven goed ‘matchen’ met de organisatie van Bright Buildings,” stelt Robin Pustjens. “Het maakt contacten meer persoonlijk waardoor Bright Buildings een beter gevoel krijgt van de klantbeleving. Het zijn natuurlijk strategische oplossingen die internationaal toepasbaar zijn. Door echter in Nederland te starten met de specialisatie in deze drie sectoren, effectueren ze een optimale manier om te leren en creëren ze bewustzijn van het merk Bright Buildings. Vervolgens kan Bright Buildings het netwerk zorgvuldig uitbreiden naar de aangrenzende landen.” Het winnende team presenteerde behalve de strategische oplossingen, ook de financiële impact van hun concept. Dat gaf hun presentatie, volgens Bright Buildings en de jury, extra diepgang. Zowel de creativiteit als de focus op de nichemarkten konden ze erg waarderen; strategische oplossingen die het innovatieproces een boost kunnen geven.

 Waardecreatie door betere of nieuwe dienstverlening
Als onderdeel van het InnovatieAssitentie-traject ‘Waardecreatie door betere of nieuwe dienstverlening’ van Maastricht University School of Business and Economics (SBE) hebben studententeams strategische oplossingen aangereikt aan de diverse deelnemende bedrijven. Daarnaast volgden de bedrijven vijf kennissessies waarbij ze nieuwe kennis en inzichten kregen. Het InnovatieAssitentie-traject betreft één van de vier speerpunten van LimburgMakers, een programma dat is ontwikkeld door NV Industriebank LIOF, Kamer van Koophandel en Provincie Limburg en is erop gericht om productgeoriënteerde bedrijven op weg te helpen in de transformatie naar meer diensten.

Klik hier voor meer informatie

Tekst: Jacqueline Munnichs

Gerelateerde artikelen over LimburgMakers:

Sparren zorgt voor versnelling innovatie
Waardecreatie door betere of nieuwe dienstverlening
Segmentatie klanten als strategische basis servicegerichte organisatie

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Economie, Marketing, Strategisch Management, Verandermanagement. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s