Creativiteit en controlesystemen

Alexander BruggenZijn dit twee tegenstrijdige componenten  binnen bedrijven? Controlesystemen worden vaak niet goed toegepast en lijken rijtjes van performance maatstaven te zijn, de zogenaamde KPIs (Key Performance Indicators) waarmee bedrijven hun doelen hopen te bereiken.

Creativiteit van medewerkers, de verbetering van processen, misschien zelfs de ontwikkeling van een nieuw product, lijkt hierdoor geremd te worden. Er zijn voldoende voorbeelden van succesvolle innovaties die per toeval door medewerkers  “ontdekt” zijn zoals  bijvoorbeeld “post-its”.

Hoe kan het nou dat sommige bedrijven regelmatig scoren in het  innovatief zijn en blijven? Het antwoord daarop is helaas niet makkelijk. Lange tijd dacht men, dat medewerkers gewoon tijd moesten hebben om creatief te denken.

Zo is bekend dat de Googles en Facebooks van deze wereld hun medewerkers tijd geven om hun creativiteit de vrije loop te laten. Dus, als iedereen wat tijd krijgt komt het wel goed met de creativiteit. Niet dus. Er zijn maatstaven voor creativiteit, zoals bijvoorbeeld het aantal patenten. Als medewerkers prikkels krijgen voor het aantal patenten dat ze meehelpen te ontwikkelen, dan zou dat toch moeten  helpen.

Helaas laat recent onderzoek duidelijk zien, dat ook deze formule nauwelijks werkt, en bovendien duur is voor bedrijven. Meer prikkels maken dat creativiteit waardevoller wordt voor medewerkers, maar dat vertaalt zich niet in betere innovaties. Verder is het natuurlijk ook zo, dat de meerderheid van medewerkers niet 24/7 “creatief bezig” zijn. Ze hebben ook andere taken die relevant zijn, en dit zijn vaak de minder creatieve taken. Naast het dagelijkse werk wordt er vaak ook creatief denkwerk en brainstormen over verbeteringen van processen en/of zelfs nieuwe producten verwacht.

Multi-tasking. Een baan met verschillende dimensies, waar creativiteit er maar een van is. Dit maakt het lastig om te managen. Hoe gaan medewerkers hier mee om als er  naast hun dagelijks werkzaamheden ook  nog extra creativiteit verwacht wordt? Deze vraag, heb ik recentelijk samen met twee collega’s bestudeerd bij een experiment aan de Universiteit Maastricht  We hebben verschillende manieren van controlesystemen op hun effectiviteit getest.  Gedurende dit experiment  hebben we deelnemers verschillende taken laten uitvoeren. Een taak was een soort routine taak, en de andere taak was om met creatieve ideeën te komen.

Omdat creativiteit op individueel niveau moeilijk voor bedrijven te meten is, hebben we alleen de performance op de routine taak gemeten. Bij één groep alleen de input (tijd), en bij een andere groep alleen de output (aantal afgeronde routine taken), bij een derde groep hebben we helemaal niets gemeten, en bij de vierde groep zowel input als ook output. Alle metingen waren gebaseerd op de routine taak, waarvoor in de praktijk ook vaak maatstaven beschikbaar zijn. Deelnemers wisten, dat zowel de routine taak als ook de creatieve taak belangrijk was. Onze vraag hierbij was, of verschillende soorten van KPIs op de routine taak tot spillover effecten bij de creatieve taak leidden. Resultaten lieten duidelijk zien, dat deelnemers het beste op creativiteit presteren als bij de routine taak zowel input als ook output gemeten wordt. Wat betekent dat?

Door verder onderzoek hebben we kunnen vaststellen, dat medewerkers het liefst hun primaire taak willen “afronden”, voordat ze met een vage opdracht, zoals creatief denken”, beginnen. Deelnemers van het experiment wilden “hun hoofd vrij hebben” om creatief te zijn. In een bedrijfscontext betekent dat, hoe meer de efficiëntie (input en output) op een routine taak gemeten wordt, hoe meer een medewerker weet of hij/zij het zich kan permitteren om in  alle rust creatief te zijn. Als mensen bewust of onbewust bezig zijn met “ik zou eigenlijk nog de staff planning voor volgende week moeten doen”, dan remt dit significant de creativiteit.

In essentie kunnen  controlemechanismen en creativiteit dus wel samen gaan, sterker nog, ze moeten samen gaan om op alle gebieden succesvol te zijn. Alleen een input maatstaf voor creativiteit (bijvoorbeeld een dag per week, zoals Google het deed) is niet voldoende. Medewerkers willen hun hoofd vrij hebben van dagelijks werk, en vinden het  goed als hun dagelijks werk gemeten wordt, zowel qua input en alsook qua output.

Recentelijk is Google afgestapt van hun systeem van 4 dagen werken, 1 dag creatief denken . Dit is een voorbeeld dat in lijn ligt met onze bevindingen. Medewerkers  alleen maar tijd  geven is niet voldoende!

Meer weten over control en creativity? Kom naar de Breakfastbooster van 3 juli

Tekst: Alexander Brüggen

Dit bericht werd geplaatst in HR, Innovatie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s