10e Breakfast Booster – ‘Big Data, Great Opportunities!’

breakfastboosterjan16 xsVrijdag 29 januari vormde Buitenplaats Vaeshartelt het decor voor de eerste van vier Breakfast Boosters dit jaar en alweer de tiende in totaal. In de bar hadden zich in alle vroegte zo’n vijftig man verzameld. Onder hen afgevaardigden van toonaangevende organisaties als APG, Bayer, KPN, Philips en Obvion. Naast het ontbijtbuffet waren ze afgekomen op de lezing Big Data, Great Opportunities!, verzorgd door prof. dr. Rudolf Müller en prof. dr. ir. Remko Helms, beiden verbonden aan het Business Intelligence & Smart Services Institute (BISS), onderdeel van de Brightlands Smart Services Campus.

Projects Manager Postgraduate Education drs. Ron Jacobs verwelkomde de gasten en introduceerde de sprekers. Professor Müller beet het spits af en nam de aanwezigen mee langs enkele historische gebeurtenissen die het Big Data-tijdperk inluidden. Denk aan de introductie van hypertext in 1945, internet in de jaren 70 en het World Wide Web in 1989, fenomenen die het (massaal) opslaan en delen van digitale gegevens mogelijk maakten. En, nog niet zo lang geleden, de opkomst van smartphones en andere mobiele apparaten, waardoor we overal en altijd over die gegevens kunnen beschikken.

rudolf muller xsDoor al die ontwikkelingen is een zogenaamd Data-ecosysteem ontstaan, dat in veel opzichten vergelijkbaar is met een biologisch ecosysteem. Dit ecosysteem kan haast ongebreideld groeien, doordat aan het opslaan van data en zoeken naar informatie praktisch geen kosten verbonden zijn. We kunnen – bijvoorbeeld – kosteloos een Wikipedia-artikel bewerken, en ook ‘googelen’ is gratis.

De vraag hoe we gegevens omzetten in informatie, is in feite irrelevant, want eigenlijk is wat wij Big Data noemen, Big Information. De sleutelvraag is, aldus prof. Müller, hoe transformeren we die informatie naar kennis?

Een andere belangrijke vraag: hoe groot moet de ‘Big’ in Big Information eigenlijk zijn? De Engelstalige Wikipedia bevat bijvoorbeeld meer dan vijf miljoen artikelen. Gaat het überhaupt om de grootte van de berg informatie? Nee, in principe niet. Het aantal woorden op Wikipedia is eigenlijk weinigzeggend. Waar het om gaat, is het systeem van auteurschap en kwaliteitscontrole door de Wikipedia-community. In principe kan iedereen ter wereld een artikel schrijven en aanpassen. Wat ook van belang is, is de verbondenheid van de informatie door hypertext en -links. Tot slot spelen ook de volledigheid en het gebruiksgemak een belangrijke rol.

Andere voorbeelden: Marktplaats en eBay. Gaat het werkelijk om het aantal goederen dat van eigenaar wisselt via dat soort online handelsplaatsen? Nee. Waar het in feite om draait, zijn het gemak waarmee je spullen vindt, het aanbod kunt vergelijken et cetera. Een misschien nog wel sprekender voorbeeld: digitale fotografie. Het gaat niet om de grootte van een foto, maar om het gemak waarmee je foto’s kunt maken, verwijderen, delen en verbeteren met een programma als Photoshop. Net zoals het bij Airbnb niet draait om het totale kameraanbod, maar om het specifieke aanbod in de plaats van bestemming. Wat prof. Müller wil zeggen: het ‘Big’ in Big Data/Information is erg relatief. Big Data is niet alleen een kwantitatieve, maar ook – en misschien wel vooral – een kwalitatieve kwestie.

Big Data is nergens zonder een Big Network dat al die gegevens verbindt. Een van de hamvragen wat dit betreft, is hoe we het menselijk brein – wetenschappelijke kennis eigenlijk – kunnen integreren in dit enorme netwerk. Want pas dan kunnen we informatie in kennis transformeren. Over integreren gesproken. Met het Internet of Things zijn straks niet alleen apparaten, maar ook een heleboel dingen – van auto’s tot pacemakers – verbonden met het internet, waardoor de ‘echte’ en de virtuele wereld haast in elkaar op lijken te gaan. Een ontwikkeling die gepaard gaat met de nodige juridische en ethische vraagstukken.

Ons begrip van het eerdergenoemde Data-ecosystem is eigenlijk nog vrij beperkt, en Big Data levert op dit moment meer vragen op dan antwoorden. Een van de belangrijkste opgaven momenteel is het onderzoeken en doorgronden van het Data-ecosysteem, want we begrijpen eigenlijk nog niet zo goed wat we met z’n allen gecreëerd hebben, laat staan wat we ermee aan moeten.

remco helms xsProf. Helms neemt, als in een vlekkeloos verlopen estafetterace, het stokje over van zijn collega-professor. Zijn presentatie is wat meer ‘down to earth’ dan die van zijn gewaardeerde collega, en draait vooral om de praktische, zakelijke toepassingen van Big Data. Niettemin begint Helms met een verwijzing naar het betoog van Müller, door te refereren aan de turingtest, die draait om de vraag of een machine menselijke intelligentie kan vertonen. Helms stelt de aanwezigen gerust: geen computer kan voorlopig de complexiteit van het menselijk brein benaderen.

Net als zijn voorganger begint Helms zijn presentatie met een vraag over grootte: hoe groot is groot nu eigenlijk? Grootte is, ook als het op Big Data aankomt, een erg relatief begrip. De harddisks van moderne pc’s hebben tegenwoordig al een opslagcapaciteit die in terabytes wordt gemeten. Eén terabyte is het equivalent van alle tekst uit een grote universiteitsbibliotheek. Is dat groot? Als je een terabyte vermenigvuldigt met duizend, heb je een petabyte. Dat is ongeveer evenveel als alle foto’s op Facebook samen. Is dát groot? Niet in vergelijking met de hoeveelheid data – 30 petabyte inmiddels – die de Amerikaanse supermarktgigant Walmart aan klantgegevens heeft vergaard.

Maar, aldus Helms, wat betreft Big Data is grootte niet alleszeggend. Ook kleinere datasets kunnen al reuze interessant zijn. Een van de aanwezigen vertelt hoe haar werkgever Big Data gebruikt om betere adviezen te kunnen geven en de ‘online experience’ van websitebezoekers te verbeteren. Een prima voorbeeld van wat je met Big Data kunt. Deze organisatie gebruikt Big Data dus om de dienstverlening te verbeteren en met nieuwe diensten te komen, een van de zes data-driven businessmodels die Helms onderscheidt. Maar je kunt data bijvoorbeeld ook zien als ‘ordinaire’ handelswaar, zoals Facebook doet.

Big Data is voor veel bedrijven toekomstmuziek, iets waar ze nog niet direct een toepassing voor hebben. Toch is het niet iets waar je alleen later iets mee kunt. Natuurlijk, langetermijnprojecten met betrekking tot Big Data kunnen leiden tot spannende en revolutionaire ontdekkingen, maar Big Data kan ook vandaag al, wellicht wat minder spannende, maar niettemin waardevolle informatie opleveren. Tussen die ultrakorte en lange termijn bevinden zich zogenaamde Data safari’s, een soort van ontdekkingstochten die in essentie draaien om het (beter) leren begrijpen van je business, de data die je tot je beschikking hebt en vooral de relatie tussen die twee.

Big Data is booming, mogen we wel stellen. Is data scientist dan het beroep van de toekomst? Heeft ieder bedrijf straks z’n eigen ‘Data’ (Star Trek) in dienst? Hoewel een enkeling in de zaal twijfelt aan de aantrekkelijkheid van het beroep data scientist, zijn de meesten er toch wel van overtuigd dat Big Data en daarmee de data scientist toekomst heeft. Met name grote organisaties hebben al een of meerdere data scientists in dienst, zij het vaak onder een andere noemer. Dat zijn veelal mensen die een ‘getalsmatige’ opleiding hebben genoten. Ouders doen er goed aan hun kroost die kant op te sturen, aldus Helms. De gegevensberg neemt in de toekomst alleen maar toe en er zijn steeds meer mensen nodig om die data te analyseren en interpreteren. Dat is en blijft nog wel even mensenwerk. De slotvraag of Big Data een kans of bedreiging vormt, is daarmee voorzichtig beantwoord.

Tekst: Ron Meijers | Taaladmiraal Copywriting

Wilt u meer weten over hoe u als organisatie meer kunt halen uit uw Big Data, vraag een gesprek aan via Martin Lammers, martin.lammers@maastrichtuniversity.nl
Wilt u op de hoogte blijven over toekomstige lezingen, workshops en cursussen betreffende Big Data, schrijf u dan nu in voor de nieuwsbrief via deze link

Meer informatie over de BreakfastBooster / volgende editie 1 april 2016

 

Dit bericht werd geplaatst in Economie, Innovatie, Maatschappelijk verantwoord ondernemen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s