Transitie naar dienstengeoriënteerde onderneming verandert ook de organisatie

LimburgMakers introductionWoensdag 24 maart presenteerden 25 teams masterstudenten van Maastricht University School of Business and Economics voor 5 Limburgse maakbedrijven* strategische oplossingen. De bedrijven onderzoeken namelijk de mogelijkheden voor de transformatie van een product-georiënteerde naar een dienstengeoriënteerde onderneming. Met frisse en vernieuwende ideeën slaan de studenten de brug tussen de theorie en praktijk. De ‘Value-Based Marketing projecten’, onder leiding van Dr. Elisabeth Brüggen, Associate Professor of Marketing van Maastricht University School of Business and Economics, zijn onderdeel van het InnovatieAssistentie-traject ‘Waardecreatie door betere of nieuwe dienstverlening’ van het programma LimburgMakers.

Transformatie naar meer diensten
Meer waarde creëren door het ontwikkelen van betere of nieuwe dienstverlening is één van de vier speerpunten van LimburgMakers. Dit programma is ontwikkeld door Liof, Kamer van Koophandel en de Provincie Limburg met als doel het concurrentievermogen van de Limburgse maakindustrie structureel te versterken. Maastricht University School of Business and Economics ondersteunt hierin door productgeoriënteerde bedrijven op weg te helpen in een transformatie naar meer diensten, of te wel services-georiënteerde bedrijvigheid.

Strategische out-of-the box ideeën IMG_4869
Stuk voor stuk zijn deze maakbedrijven hoogwaardige mondiale spelers die opereren in een niche markt. Binnen de bedrijven is dan ook geen gebrek aan technische kennis. Maar de transitie naar services-georiënteerde bedrijvigheid verlangt nog andere kennis. De studenten hebben daarom vanuit een brede context gekeken naar de producten, diensten en vervolgens hun strategische out-of-the box ideeën gepresenteerd aan de deelnemende bedrijven. Voor de studenten was het een uitdaging om aan de slag te gaan met een echt bestaand bedrijf, een bestaand probleem en een échte opdrachtgever die kritisch is. Nadien laat menig student dan ook weten dat dit project zeker hun interesse heeft gewekt voor de Limburgse MKB bedrijven. Ook de bedrijven reageerden enthousiast: onder de indruk van het niveau van de presentaties, vinden ze het bovenal geweldig om zo veel mogelijkheden aangereikt te krijgen.

Intensieve kennissessies
Daarnaast nemen de bedrijven ook deel aan de Bootcamp van Maastricht University School of Business and Economics: tijdens vijf intensieve kennissessies komen ze in aanraking met nieuwe kennis en inzichten. Opvallend is de onderlinge herkenning tussen bedrijven onder meer door de uitwisseling van ervaringen waarbij uiteraard ook aandacht wordt besteed aan de praktische toepasbaarheid van de kennis. Tijdens de Bootcamp ervaren de bedrijven dat de transitie naar een dienstengeoriënteerde onderneming in veel gevallen ook een nieuw verdienmodel vergt. Dat betekent bijna, als vanzelfsprekend, dat ook de organisatie zal veranderen.

Enkele reacties van bedrijven op de presentaties van de Masterstudenten:

“Wat een feest om zo’n diversiteit aan ideeën te krijgen aangereikt. We hebben nu volop mogelijkheden om concreet mee aan de slag te gaan.”
Binie Hermans, Marketing Coördinator, Technomed Europe

“Elk team Masterstudenten presenteerde een eigen voorstel hoe we ons verder kunnen ontwikkelen. Heel creatief en met gedegen kennis van zaken. We gaan uit elk voorstel de beste ideeën filteren.”
Harco Hermans, Systeem Architect Mechatronica, BMO Automation

“De ideeën van de Masterstudenten sluiten goed aan bij waarmee we al bezig zijn. Ook zijn er enkele eye-openers. We gaan de komende tijd gebruiken om te onderzoeken wat we kunnen implementeren.”
Anke Huijnen, Manager Operations, Promicol

 *De vijf deelnemende Limburgse bedrijven: Technomed, BMO Automation, Promicol, Microfan BV en Greentom Operations BV

 Tekst: Jacqueline Munnichs, Zakentaal
Dit bericht werd geplaatst in Economie, Innovatie, Marketing, Strategisch Management, Verandermanagement en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s