Sluit je ogen (niet) voor geluk

breakfastbooster1apr161 april, een mooie datum voor de Spring Edition van onze Breakfast Booster. Maar die nachtmaskertjes op de tafel: zou dat een flauwe 1 aprilgrap zijn? Nee, zo zouden de ruim veertig aanwezigen die zich hadden verzameld in de brasserie van Buitengoed Vaeshartelt later leren.

Traditiegetrouw trapt Ron Jacobs, Projects Manager van Maastricht University, deze editie af. Na een korte introductie geeft hij het woord aan de spreker van de dag: prof. dr. Hans Kasper, behalve fulltime professor Marketing en Marktonderzoek ook wetenschappelijk directeur van het in Maastricht gevestigde onderzoeksinstituut Etil.

Het onderwerp van zijn lezing? Geluk, en de invloed van een goede balans tussen werk en privé daarop. Een ietwat vreemd thema voor een marketingprofessor. Nee, toch niet, legt Kasper uit: “Gelukkige mensen geven meer geld uit en presteren beter op het werk. Geluk is dus ook vanuit economisch perspectief interessant.”

In januari heeft Hans Kasper  een soortgelijke lezing gehouden  voor een groep alumni, die er na hun studie al snel achterkwamen dat het lang niet altijd makkelijk is een drukke baan te combineren met een even druk privéleven. De druk om het op alle terreinen goed te doen, zorgt ervoor dat veel mensen al rond hun dertigste te maken krijgen met een burn-out. Zou het gezegde dat geld niet gelukkig maakt dan toch waar zijn?

Het bruto nationaal product (bnp) geeft aan hoe succesvol een land is op economisch vlak. Maar hoe zit het met geluk? Is er een verband tussen het bnp en het nationaal geluk? Zijn inwoners van de rijkste landen per definitie dan het gelukkigst? ‘Nee’, zegt Nobelprijswinnaar voor de Economie (2015) Angus Deaton. Kasper licht toe dat naarmate het inkomen stijgt, de verwachtingen nog harder toenemen, waardoor je per saldo zelfs ongelukkiger wordt. Met geld kun je dus inderdáád geen geluk kopen.

Het nationaal geluk wordt niet zozeer bepaald door de hoogte van het nationaal inkomen, maar door de verdeling daarvan. Hoe kleiner de inkomensverschillen in een land, hoe gelukkiger een natie in principe is. Sprekende voorbeelden van gelukkige landen zijn de Scandinavische landen en ook ons eigen Nederland. Die landen scoren traditiegetrouw ook hoog op het gebied van consumentenvertrouwen en internationale concurrentiekracht, leren we. Dat kan geen toeval zijn.

Hoe tevreden en gelukkig je met je eigen leven bent, kun je alleen zelf beoordelen natuurlijk. Niets is zo subjectief als het eigen geluk. Wel kunnen we diverse factoren aanwijzen die geluk positief of negatief beïnvloeden. De hoogte van je inkomen, je baan, tevredenheid over je werk, en de mate waarin je de balans tussen werk en privé weet te bewaren zijn allemaal zaken die een gunstige invloed hebben op je geluk. Werkloosheid en een slechte gezondheid hebben een nadelig effect op onze geluksbeleving. En de invloed van een demografische factor als leeftijd op geluk? Weergegeven in een lijndiagram, zie je dan een typische U-vorm. Je geluk neemt af naarmate je ouder wordt, om rond middelbare leeftijd weer om te buigen naar een positieve trend.

Als we naar verschillende Europese landen kijken, zien we dat de tevredenheid over ons leven, over ons werk en over de werk-privébalans redelijk gelijk opgaan. Bulgarije scoort steevast het laagste en Denemarken het hoogste op alle drie de rankings.

De moraal van het hele verhaal? De tevredenheid over je werk en een goede balans tussen werk en privé hebben inderdaad een positieve invloed op je geluk en welbevinden. Maar … Ook persoonlijke eigenschappen als optimisme en diverse culturele en economische factoren spelen een rol. “Geloof ook niet alleen de Engelstalige literatuur op dit gebied!”, drukt Kasper de aanwezigen op het hart.

Tijd om de stap van de theorie naar de praktijk te maken. Kun je jezelf ‘leren’ gelukkiger te worden? En zo ja, hoe dan?
Door je werk en privéleven te managen, kun je invloed uitoefenen op je geluk. Wees optimistisch. Houd zoveel mogelijk dingen in eigen hand. Plan vrije tijd in je agenda. Wees je er ook bewust van wat je (on)gelukkig maakt en: wees ‘wisely selfish’, een wijze les van de Dalai Lama. “Als ik een afspraak van een half uur heb, reserveer ik één uur in mijn agenda. Zo creëer ik wat speling. Ik kan er steeds minder goed tegen om mij van afspraak naar afspraak te moeten haasten”, licht Kasper toe hoe hij zo nu en dan wijselijk voor zichzelf kiest.

Kasper nodigt alle aanwezigen uit het slaapmasker op tafel gedurende vijf minuten op te zetten en zich af te vragen of zij zo nu en dan ‘wisely selfish’ zijn. Na dit moment van introspectie mogen de maskers worden afgezet. Hoe was het? De vijf minuten leken een eeuwigheid te duren. Je wordt niet afgeleid door bijvoorbeeld je smartphone en keert in jezelf. Een momentje van rust in een gejaagde samenleving.

Dan volgt opdracht twee: kies een partner, ga naar buiten en ga (liefst geblinddoekt) in discussie met elkaar over je werk-privébalans, wat je gelukkig maakt et cetera. Na een kwartiertje wordt iedereen weer naar binnen geroepen. Ben je tot nieuwe inzichten gekomen? Hoe was het om ‘blind’ te zijn? Als je niks kunt zien, wordt het makkelijker te luisteren naar de ander. Je wordt niet afgeleid door je omgeving. Discussies worden in zekere zin intiemer.

Om de cirkel rond te maken: heeft dit alles nog een economische toepassing? Wel degelijk. Het concept van de service-profit chain suggereert dat er een relatie is tussen medewerkertevredenheid en klantentevredenheid: die versterken elkaar. En tevreden klanten spenderen meer en tevreden medewerkers zijn productiever. Geld maakt niet gelukkig, maar je kunt geluk dus wel te gelde maken. Geluk loont!

Ron Jacobs sluit af door iedereen te wijzen op de datum voor de volgende Breakfast Booster: 15 juli, de Zomereditie. Maar zolang hoeven de aanwezigen elkaar niet te missen, want al op 9 juni staat er een Kennisproeverij op de agenda. U komt toch ook?!

Links:
BreakfastBooster
Kennisproeverij

Tekst: Ron Meijers, Taaladmiraal Copywriting

Dit bericht werd geplaatst in Economie, Marketing, Verandermanagement. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s