Kennisproeverij ‘The Impact of Innovation’

_MG_5669Er viel weer genoeg te proeven tijdens de 13e Kennisproeverij op donderdag 9 juni, georganiseerd door de afdeling Postgraduate Education (PGE) van de Maastricht University School of Business and Economics (SBE).
Wat zijn de gevolgen van de nieuwe ontwikkelingen op Brightlands voor organisaties en hun medewerkers? Dat was de centrale vraag tijdens deze editie, met als thema ‘The Impact of Innovation’. Een technologische ontwikkeling als 3D-printen bijvoorbeeld; hoe beïnvloedt dat je businessmodel? Die vraag werd later tijdens een van de vier themasessies beantwoord. Maar eerst kregen de aanwezigen een inkijkje in Brightlands, aan de hand van een plenaire paneldiscussie.

Rond half twee druppelen de eerste bezoekers binnen in de ontvangstzaal, die naar de toepasselijke naam ‘Ad Fundum’ luistert. Niet veel later wordt de zaal gevuld door het geroezemoes van de ruim honderd aanwezigen. Na een kop koffie en stuk vlaai verplaatst het voltallige gezelschap zich naar de aula voor het officiële welkomstwoord van Mariëlle Heijltjes, Executive Director PGE.

Bert Kip, Managing Director Brightlands Chemelot Campus, bijt het spits af en start met een inspirerend filmpje dat hem, al heeft hij het reeds vier keer gezien, ook nu nog kippenvel bezorgt. De boodschap? ‘Go all the way’, ongeacht de consequenties. Dat deed ook poolreiziger en duurzaamheidspionier Marc Cornelissen, die daarvoor de ultieme prijs betaalde. Door zulke mensen laat Brightlands zich inspireren, krachtig samengevat in de slogan ‘Inspired by bright people’.

Twan Beurskens (Provincie Limburg), Martin Paul (Maastricht University), Peter Verkoulen (Brightlands Smart Services Campus) en Philip Vergauwen (Maastricht University SBE) voegen zich bij Kip op het podium voor de paneldiscussie, die wordt voorgezeten door Mariëlle Heijltjes. De heren laten om beurten hun licht schijnen over het ‘ecosysteem’ Brightlands, grensoverschrijdend samenwerken, _MG_5789de kracht van de Triple Helix-samenwerking, de niet de onderschatten rol van het mkb, het faciliteren van start-ups, het belang van Brightlands voor de Limburgse economie en werkgelegenheid enzovoorts. De panelleden worden na afloop in woord en gebaar bedankt voor hun deelname en verlaten onder een warm en welgemeend applaus het podium.

De klok heeft inmiddels drie uur geslagen en het grote gezelschap splitst zich op om één van de vier themasessies bij te wonen. Tijdens die sessies wordt de verbinding (uit)gelegd tussen de ontwikkelingen op Brightlands en de impact hiervan op organisaties. Uw verslaggever van dienst woonde themasessie 2 bij: ‘De verandering van businessmodellen bij nieuwe technologische ontwikkelingen’, door dr. ir. Ed Rouseau en prof. dr. Paul Iske.

Rousseau, vroeger DSM, nu Brightlands Chemelot Campus, neemt de aanwezigen mee in de ontwikkeling van het 3D-printen, die zo’n dertig jaar geleden werd ingezet en dus helemaal niet zo nieuw is. 3D-printen is ontstaan in de automobielbranche, om snel een fysiek prototype te vervaardigen. Inmiddels zijn er tal van industriële toepassingen voor het 3D-printen, in onder andere de luchtvaart en medische wereld. Zo is er al een bedrijf (Xilloc) op Brightlands Chemelot Campus dat patiëntspecifieke implantaten vervaardigt.  Mede doordat de techniek zich betrekkelijk langzaam ontwikkelt, wil Rousseau ook niet van een revolutie spreken, maar noemt hij 3D-printen liever een evolutie. Verschillende bedrijven varen wel bij die evolutie.

_MG_6026Dat brengt ons bij deel 2 van de presentatie – Business Model Rejuvenation – door Paul Iske, verbonden aan Maastricht University. Wat voor invloed heeft de inzet van 3D-printing, of om het even wat voor innovatie nu voor invloed op een business  model?
Bij innoveren denk je al snel aan productinnovatie. Maar je kunt op veel meer terreinen innoveren, zo leert het Business Model Canvas ons. En één verandering leidt haast onoverkomelijk tot andere veranderingen.

Het is inmiddels na vijven wanneer de verschillende gezelschappen weer samensmelten in de ontvangstzaal om hun ervaringen met elkaar te delen. Uit gesprekken met de andere deelnemers blijkt dat de overige themasessies net zo interessant waren.

Eén van de sessies ging over hoe je, in het licht van de nieuwste technologieën, het maximale kunt halen uit de interacties met je klant, uitgelegd aan de hand van de case van het Smart Interaction Center. Eén sessie behandelde de impact van nieuwe technologieën en nieuwe samenwerkingsvormen op leiderschap,  bijv. als hartkatheterisaties worden uitgevoerd door een robot. In weer een andere sessie werd de vraag beantwoord hoe je beïnvloed wordt in je keuze voor gezonde voeding, het terrein van de neuro-economie en neuromarketing.

_MG_6174Het napraten gebeurt onder het genot van een drankje en gezonde hapjes, die net als de Kennisproeverij naar meer smaken. Dat treft, want iedereen krijgt het Gezond Idee Kookboek van Maastricht UMC+ mee naar huis, boordevol gezonde en lekkere recepten.

Tekst: Ron Meijers (Taaladmiraal Copywriting)

Klik hier voor de foto’s

De volgende Kennisproeverij staat op de planning voor 18 November 2016. Wilt u niet zo lang wachten en zoekt u wat nieuwe “food for thought”, kom dan naar onze Breakfastbooster op 15 juli bij Kasteel Vaeshartelt waar het thema Effectuation centraal staat.
www.breakfastbooster.nl

 

Dit bericht werd geplaatst in Economie, Innovatie, Leiderschap, Marketing, Verandermanagement. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s