Kennisproeverij, 18 November 2016

kp18nov_1jpgOp deze druilerige 18 november was het goed toeven in Ad Fundum, de ontvangstruimte van Maastricht University School of Business and Economics ( SBE), waar de gasten zich hadden verzameld voor de tweede Kennisproeverij van dit jaar en de twaalfde in totaal alweer. Zij kwamen proeven van de typisch Limburgse vlaai waarmee iedereen welkom werd geheten, maar vooral van kennis, aangeboden in vier inspirerende themasessies. Want dát is het voornaamste doel van de Kennisproeverijen: een ‘hint’ kennis opsnuiven die schuilgaat achter de muren van het voormalige Jezuïtenklooster, waar  SBE is gevestigd. Tevens was er traditioneel ruimschoots de gelegenheid tot netwerken in een ontspannen, vaak zelfs amicale sfeer.Prof. dr. Mariëlle Heijltjes, die onder andere directeur van de divisie Postgraduate Education (PGE) is, beet het spits af en stelde de aanwezigen een ‘mooie middag’ in het vooruitzicht. Het idee van deze Kennisproeverij was, aldus Heijltjes, de gasten in de vier themasessies te laten kennismaken met het onderzoeks- en expertisegebied van SBE, gericht op  het individu, de organisatie, de omgeving en de toekomst. Na de introductie deelde het gezelschap, onder wie ook een aantal MBA-studenten, zich in vieren en gingen elk op weg naar één van de  themasessies:

  • Persoonlijk lessen in leiderschap en verandering
  • Creativity versus control
  • Succesvol zijn in een dynamische wereld.
  • Futurize – develop the future

Ondergetekende woonde themasessie 1 bij: Persoonlijke lessen in leiderschap en verandering. Spreker Martin Lammers, director Business development & Customer relations aan de Universiteit Maastricht, maakte er inderdáád een zeer persoonlijke sessie van en putte rijkelijk uit zijn eigen ervaringen bij achtereenvolgens Nyenrode, Cargill en Libertel/Vodafone. Anekdotes volgden elkaar in sneltreinvaart op. De aanwezigen maakten ook kennis met de zanger en gitarist Lammers.

Aan Nyenrode leerde Lammers dat principes beter werken dan starre regels. Hij vertelt ook over topmanager Guillome ‘Bassy’ Bastiaens, die met één kritische vraag een heel project bij zijn werkgever Cargill onderuithaalde. Bij datzelfde Cargill werd in de besluitvorming overigens een duidelijk verschil gemaakt tussen feiten en aannames – gebeurt dat eigenlijk ook in uw organisatie?

kp18nov_2“Did you have a nice weekend? By the way: you’re fired”, kreeg iemand tijdens een reorganisatie te horen, memoreert Lammers. Nee, niet hijzelf. Wellicht inspireerde hem dat tot het schrijven van zijn ‘Re-organization blues’, een lied dat hij hoogstpersoonlijk ten gehore bracht.

Denk nu niet dat de sessie één lange monoloog van Lammers was. Integendeel! De aanwezigen worden voortdurend gevraagd te putten uit hun eigen ervaringen en daarop te reflecteren. De sessie is ook doorspekt met interactieve spelelementen. De gasten moeten elkaar zelfs uit evenwicht proberen te brengen. Letterlijk welteverstaan. De les die ze daaruit kunnen trekken? Als je je heel sterk op iets focust, ontleen je daar kracht aan en sta je sterker in je schoenen. Letterlijk én figuurlijk.

De workshop – want dat was het in feite – eindigde met een sociaal experiment, in feite gebaseerd op de speltheorie van Nobellaureaat John Forbes Nash. Drie zeerovers – Popov, Totor en Bébert – moeten onderhandelen over de verdeling van een schat. Popov heeft ogenschijnlijk de sterkste onderhandelingspositie. Maar wat als Totor en Bébert een coalitie smeden? Dan moeten er compromissen worden gesloten!

Ter afsluiting vraagt Lammers de aanwezigen samen te ‘hummen’. Hoewel iedereen op een andere toonhoogte begint, is er al snel sprake van harmonie. Een mooi einde van een sessie die alle aanwezigen dichter bij elkaar heeft gebracht.

“De themasessie speelde door het spelelement goed in op de binding tussen mensen.”
Jan Miltenburg (Gemeente Sittard-Geleen)

kp18nov_3Terug in Ad Fundum, wordt er onder het genot van een borrelhapje en een drankje druk nagepraat. “Hoe was jouw sessie?” Dat de themasessies inspirerend waren, blijkt wel. Aan één tafel gaat het opeens over Einsteins relativiteitstheorie en de daaruit voortkomende tweelingparadox. Maar de meeste conversaties zijn wat lichtvoetiger van aard. Voor je het weet, is het alweer half zes en al donker buiten. De hoogste tijd om huiswaarts te keren. Links en rechts klinkt het ‘tot ziens’, want eenmaal geproefd van kennis, heb je trek in meer!

“Inspirerend. Mooie netwerkgelegenheid. Herkenbare voorbeelden en praktische invalshoeken.”  Ria Kleijnen (projectleider ‘Dyslexie in transitie’)

Kijk ook op onze fotogalerij voor een sfeerimpressie van dit event.

Klik hier voor meer informatie over onze activiteiten voor professionals

Tekst: Ron Meijers/Taaladmiraal Copywriting

 

Dit bericht werd geplaatst in Innovatie, leiderschap, Service Innovatie, Strategisch Management, Verandermanagement. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie